Albert Heijn wil af van 'onnodig' plastic

Albert Heijn wil af van 'onnodig' plastic

Albert Heijn gaat inzetten op duurzaam verpakken. Minder plastic en beter recyclebaar verpakkingsmateriaal zijn de bouwstenen van deze aanpak. In 2025 moet er 25 procent minder verpakking worden gebruikt. In datzelfde jaar wil de supermarktketen alle eigen merk producten voorzien van volledig recyclebare verpakkingen.

”We hebben al heel wat stappen gezet. Dit jaar besparen we al vier miljoen kilo aan verpakkingsmateriaal en we gaan nog veel meer doen”, stelt Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn. In sommige gevallen hebben verpakkingen een functie, maar daar waar het niet essentieel is wil de supermarkt af van onnodige materialen. In de toekomst zullen er bijvoorbeeld geen zwarte schaaltjes meer onder de vleeswaren zitten, zijn zakjes voor groente en fruit herbruikbaar en worden de plastic deksel op bakjes fruit vervangen door folie.

De aankondiging van Albert Heijn is opmerkelijk, nadat de supermarkten vorige week nog door het stof moest om het gebruik van plastic balletjes in hun ‘Hamsterbollies’. Op social media werd de supermarkt bedolven onder klachten van klanten. De keten gaf aan spijt te hebben van zijn keuze en voor een milieuvriendelijk alternatief te kiezen.

Eerder zette de keten al in op andere maatschappelijke problemen zoals het gebruik van suiker. Albert Heijn haalde meer suiker uit zijn eigen merk producten en alle toegevoegde suikers worden sindsdien vermeld op de labels.

Reacties

Het is niet meneer A.H die van het plastic af wil ook andere winkeliers willen er af bijv.b. Jumbo Coop.aldi,Lidl.Dirk van de Broek Hema Kruidvat Blokker en dan dan kan ik nog wel meer winkels opnoemen die van dat klere plastic af willen dat is geen nieuws meneer A.H .voor 20 jaar terug hadden we karton verpakking papieren zakken,tassen ,glas en blik .We kunnen nog terug als we willen maar dan met z,n allen,de prijs daarvan kan je verwerken in de artikelen die je verkoopt daar merkt de klant niet veel van.

Geplaatst door Jan van Rossem op 10 september 2018 om 10:34

Afscheid nemen van plastic is geen keuze maar een onontkoombaar gegeven. Ons leefmilieu komt om in deze rotzooi. En dit betreft niet alleen verpakkingen maar alle plastic spullen.

Geplaatst door Marc Heindrichs op 10 september 2018 om 14:00

Ik zou zeggen: voer de papieren zak in. Net als in de USA. Is ook nog sneller afbreekbaar en net zo handig...

Geplaatst door Toon Tijink op 10 september 2018 om 14:23

Zou graag zien dat AH de omgeving van hun winkels vrijhoudt van zwerfafval .. t ziet er vaak niet uit

Geplaatst door Pjmj Ooms op 10 september 2018 om 15:29

Per direct stoppen met die domme bollies vol plastic.Gewoon iets maken van gerecycled materiaal Appie.

Geplaatst door Jeanette Kroesen op 10 september 2018 om 15:50

Misschien een idee om in het klein al te beginnen en te stoppen om op elke losse appel een sticker te plakken...

Geplaatst door Robert Kortekaas op 10 september 2018 om 16:18

En ondertussen wel die verschrikkelijke bollies weggeven met plastic bolletjes erin, lekker bezig!

Geplaatst door Jady Ketelaars op 10 september 2018 om 17:04

Ben hier heel blij mee. Goed van AH! Ik neem altijd mijn eigen tasjes mee.

Geplaatst door Maria Pura op 10 september 2018 om 18:33

Ik zag dat je zelf noten kon 'tappen' bij AH. Helaas wel in een plastic bakje ....
Toen ik een medewerker vroeg of er ook papieren zakjes kwamen, was het antwoord "nee". Ook zelf een bakje meenemen om te vullen behoort niet tot de mogelijkheden. Een gemiste kans, dan kan je net zo goed een kant en klaar bakje noten uit het schap pakken ....
Dus koop ik mijn noten niet bij AH.

Geplaatst door Andrea Kunst op 10 september 2018 om 20:44

Robert kortekaas,hoe kan men weten welk soort appel het is bij het wegen dan?

Geplaatst door Kevser Yilmaz op 10 september 2018 om 21:36

Bovenaan de bak met appels zit een etiket met naam appelsoort en kiloprijs. Gewoon even onthouden.

Geplaatst door Tineke DeGraaf op 10 september 2018 om 22:35

He he eindelijk een stap in de goede richting, erger me al jaren aan al dat onnodige plastic

Geplaatst door Käthe Dingerdis-Vreugdenhil op 10 september 2018 om 22:43

Al die groente in plastic.belachelijk
Plastic zakjes nee.
Papieren zakjes ja

Geplaatst door Vronie Postma op 11 september 2018 om 01:02

Begin dan eens met al die losse plastic zakken, waar je groente en fruit e.d. in kan doen, te vervangen door papieren zakken.

Geplaatst door J van Zanten op 11 september 2018 om 11:07

Mag ik dan ook al de plastic van de komkommer in de winkel achter laten

Geplaatst door Will Lint op 11 september 2018 om 16:31

Iedere intentie voor verbetering is er 1!
Neem vooral je eigen broodzak en zakjes mee voor groente en fruit. Ook papieren zakjes die 1x gebruikt worden is onnodig.

AH biedt herbruikbare zakjes aan voor groente en fruit en ook broodzakken voor zowel gewoon brood als stokbrood. Vleeswaren kan je ook in vleeswarenbakjes laten snijden. Sticker op je bakkie, top!
Ik heb nu twee weken bijna 0 plastic verpakkingen. De lastigste dingen tot nu toe zijn chips, toetjes, ijs en verse sappen.

Blijf vragen om plasticvrij dan verandert het zeker!

Geplaatst door Maarten Van Elsen op 14 september 2018 om 11:47

Het is prachtig dat Marit van Egmond, commercieel directeur AH deze boodschap uitdraagt. Maar gaat het nu ook echt gebeuren? In de afgelopen 10 jaar zijn er alleen maar meer plastic verpakkingen bijgekomen. Neem bijvoorbeeld die plastic emmertjes met tomaten. Keihard plastic materiaal voor een redelijk goedkoop product. Het overgrote deel komt domweg in het milieu terecht. Met een simpel karton en dan het liefst gerecycled karton scheelt dat een berg afval en ergernis van de klant. Ik zou zeggen GA ER VOOR AH. Laat zien dat je de zaak echt serieus neemt.

Geplaatst door Herman van Wissen op 10 januari 2019 om 17:08

We zijn ondertussen in april en ik zoek me gek bij diverse AH’s voor deze herbruikbare zakjes.. Advies was bij de XL, maar nee hoor... Goed bezig AH!

Geplaatst door O. Brouwer op 4 april 2019 om 20:32