Ekoplaza mag zich niet 'gifvrij' noemen

Ekoplaza mag zich niet 'gifvrij' noemen

Ekoplaza had zich niet mogen profileren als ‘de enige gifvrije’ supermarkt van Nederland. Die kwalificatie is te absoluut gesteld, zo oordeelde de Reclame Code Commissie deze week.

Ekoplaza zou met zijn uiting suggereren dat er geen enkele vorm van gif op de producten kan voorkomen. De commissie wijst er echter op dat bij biologische producten ook biologische bestrijdingsmiddelen zijn toegestaan en dat er kleine hoeveelheden landbouwgif kunnen achterblijven. De kreet is daarom in strijd met de Reclamecode en de commissie verzoekt de supermarktketen die niet meer te gebruiken.

De uitspraak volgt op een klacht van een akkerbouwer, die de reclame misleidend vond. Hij wees daarbij op een studie van de Europese Unie, waaruit blijkt dat biologische gewasbeschermingsmiddelen zelfs giftiger kunnen zijn dan chemisch-synthetische. Andersom is het volgens hem zo dat ongeveer de helft van de chemische middelen geen resten achterlaat op producten, waardoor die ook als gifvrij kunnen worden bestempeld.

Ekoplaza adverteert sinds enkele maanden met de kreet ‘enige gifvrije supermarkt’. Daarmee verwijst de retailer naar zijn volledig biologische assortiment, waardoor gegarandeerd is dat er geen chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!