Albert Heijn maakt sinaasappelsap 'transparant'

Albert Heijn maakt sinaasappelsap 'transparant'

Albert Heijn gebruikt blockchaintechnologie om de productieketen van het eigen merk sinaasappelsap inzichtelijk te maken voor de consument. De supermarkt doet dit naar eigen zeggen om de klant te laten zien dat het product geproduceerd wordt met respect voor mens, dier en milieu.

Om dit mogelijk te maken is Albert Heijn een samenwerking aangegaan met Refresco, de leverancier van het sap. Via QR-codes op de verpakking kan de klant de afgelegde route van het sap volgen, beginnend bij de boomgaard waar de sinaasappels worden geoogst. Daar wordt onder meer vastgelegd welke keurmerken de telers hebben voor voedselveiligheid en duurzaamheid. Klanten kunnen op deze manier de details in de keten bekijken. Met de ‘Like2Farmer’-functionaliteit kunnen consumenten de teler desgewenst een compliment sturen.

“Dit is een unieke manier om de teler, verwerker, bottelaar, retailer en consument samen te brengen en het hele proces van totstandkoming van vruchtensap inzichtelijk te maken”, aldus Maarten Kusters, managing director Refresco Benelux. Het is voor het eerst dat Albert Heijn en Refresco blockchain inzetten. In totaal heeft de supermarkt elf duizend eigen merk producten. Voor de producten als groente en fruit uit Nederland is het productieproces relatief makkelijk inzichtelijk te maken, voor producten als de sinaasappelsap is dat lastiger. Vandaar dat de supermarkt gekozen heeft voor de blockchaintechnologie.

Reacties

Verrast door deze koerswijziging! Een aantal jaren geleden stond AH hier niet voor open toen TAGOLOGIC/ Ttag haar gepatenteerde diensten aanbood. Agrimarkt bleek toentertijd wel belangstelling te hebben en heeft inmiddels veel ervaring opgedaan ism streekproducenten. Ik zie het nog steeds als een fantastische mogelijkheid consumenten in direct contact te brengen met bijv ook de kleinere producenten van ons voedsel. ‘Coming closer to the customer’ zou toch de droom moeten zijn van iedere retailer en producent? De vele gesprekken met retailers waren een ontluisterende ervaring, vooral vanwege het beperkte begripsvermogen en de geringe bereidheid experimenten aan te gaan. Inmiddels zijn we enkele jaren verder en biedt de blockchain technologie volop nieuwe mogelijkheden. Langzamerhand koersen we naar een tranparante en interactieve supply chain met bijbehorende mogelijkheden voor dialoog, marketing impulsen, betere efficiency etc. Als AH hierin het voortouw zal nemen, zullen vele bedrijven (retailers en producenten) als makke schapen volgen. Ook als ze nauwelijks begrijpen welke mogelijkheden zich aandienen.

Geplaatst door Ton Bos op 21 september 2018 om 11:03

Laatste nieuws









RetailTrends