C&A heeft zijn winkel in het centrum van Berlijn in vijf maanden volledig verbouwd. Het nieuwe filiaalconcept is ‘het bewijs van een voortdurende investeringsfocus’, aldus de nieuwe landendirecteur Mohamed Bouyaala van de modeketen in Duitsland. “Op het Alexanderplatz in Berlijn laten we zien hoe de toekomst van C&A eruit ziet.”
De winkel telt na de verbouwing 3.800 vierkante meter, verdeeld over vier verdiepingen. In totaal is er 4,2 miljoen euro geïnvesteerd in het filiaal, waar volgens het bedrijf inspiratie en oriëntatie centraal staan. Om vandaag succesvol te zijn moet een winkel volgens Bouyaala over deze twee elementen beschikken. Klanten moeten vinden waar ze naar op zoek zijn en ze willen verrast worden, stelt hij. “C&A is een modebedrijf dat allebei heeft: een aanbod dat mensen nodig hebben en aanbod dat mensen graag willen.”
C&A wil het assortiment uitbreiden met speelgoed, woonaccessoires en make-up. Zo worden in samenwerking met de Duitse speelgoedfabrikant Simba Dickie loopauto’s verkocht in de winkel in Keulen. “Als dat succesvol is, breiden we het aanbod uit naar andere winkels”, zegt Bouyaala tegen Der Tagesspiegel.
De loopauto’s zijn volgens hem een logische aanvulling op het bestaande kinderaanbod. De modeketen denkt ook aan de verkoop van fopspenen en babyaccessoires. Ook huishoudartikelen, beddengoed en kaarsen behoren tot de mogelijkheden, zegt Bouyaala. “Allemaal dingen die je tot nu toe niet bij ons verwacht.” Het aanbod moet volgens hem bij de kerncollectie passen. “We zullen geen reusachtige afdelingen bouwen, maar bieden liever individuele producten aan.”
C&A vernieuwt dit jaar 25 winkels in Duitsland, waar in totaal ruim 47 miljoen euro voor is gereserveerd. Eerder werd al bekend dat er in heel Europa 181 vestigingen op de schop gaan. In gemoderniseerde winkels wordt volgens de modeketen gemiddeld tien procent meer omzet geboekt. Binnen drie jaar moet de modernisering in heel Europa zijn afgerond.
Reinder Koornstra 21 sep, 18:41