Digital + physical = phygital. En wie de fysieke en digitale wereld slim combineert, is zelfs ‘smart phygital’. Het was dit jaar het hoofdthema van de Paris Retail Week, de beurs die afgelopen maand voor de vierde keer werd gehouden. Meer dan zevenhonderd exposanten probeerden er hun producten aan de man te brengen. RetailTrends was erbij en licht zes opvallende innovaties uit die de winkel ‘slimmer’ moeten maken.
Sniffy
Wie aan technologie in de winkel denkt, komt misschien al snel uit bij interactieve schermen. In steeds meer winkels duiken ze op, vaak om klanten toegang te geven tot het uitgebreide online aanbod. Maar wat als je ze ook kunt inzetten om hun zintuigen te prikkelen? Sniffy denkt een heuse ‘5D retailrevolutie’ te ontketenen met zijn oplossing. De schermpjes die de afgelopen negen maanden zijn getest spelen in op vijf zintuigen: je kunt producten erdoor zien, horen, voelen én ruiken. En door te ruiken, ben je volgens bedenker Alexandre Juving-Brunet ook in staat om iets te proeven. Als het aan hem ligt, kunnen we de nieuwe smaak van Milka in de supermarkt binnenkort via zijn 5D-scherm...
Digital + physical = phygital. En wie de fysieke en digitale wereld slim combineert, is zelfs ‘smart phygital’. Het was dit jaar het hoofdthema van de Paris Retail Week, de beurs die afgelopen maand voor de vierde keer werd gehouden. Meer dan zevenhonderd exposanten probeerden er hun producten aan de man te brengen. RetailTrends was erbij en licht zes opvallende innovaties uit die de winkel ‘slimmer’ moeten maken.
Sniffy
Wie aan technologie in de winkel denkt, komt misschien al snel uit bij interactieve schermen. In steeds meer winkels duiken ze op, vaak om klanten toegang te geven tot het uitgebreide online aanbod. Maar wat als je ze ook kunt inzetten om hun zintuigen te prikkelen? Sniffy denkt een heuse ‘5D retailrevolutie’ te ontketenen met zijn oplossing. De schermpjes die de afgelopen negen maanden zijn getest spelen in op vijf zintuigen: je kunt producten erdoor zien, horen, voelen én ruiken. En door te ruiken, ben je volgens bedenker Alexandre Juving-Brunet ook in staat om iets te proeven. Als het aan hem ligt, kunnen we de nieuwe smaak van Milka in de supermarkt binnenkort via zijn 5D-scherm ervaren. Door de gezichtsherkenning in die apparaatjes krijgen retailers en merken inzicht in de klanten die de producten bekijken. Ook wordt hun emotionele reactie op de 5D-ervaring geanalyseerd.
Akoustic Arts
De speaker die alleen jij kunt horen. Zo brengt Akoustic Arts zijn product onder de aandacht. De ‘ultra-directional’ geluidsbox is gemaakt van tweehonderd keramische luidsprekers, die in een zeshoek zijn gerangschikt. Het geluid wordt verspreid door een onzichtbare tunnel, van waaruit het geluid niet ontsnapt. Dat maakt het voor retailers en merken mogelijk om gepersonaliseerde informatie te delen met een klant, bijvoorbeeld als ze voor een interactief scherm in de winkel staan. En dat zonder dat omstanders het horen en dus worden gestoord. Galeries Lafayette en Chanel waren een van de eerste partijen die de nieuwe speakers hebben getest. Akoustic Arts wil ze nu op grote schaal gaan verkopen.
Lab Inspire
Lab Inspire maakt virtuele winkels om in te shoppen. Daardoor is het mogelijk om bijvoorbeeld door een tuin of woning te lopen op je computer of met je tablet en de producten die er te zien zijn direct te kopen. Hoe dat de fysieke winkel kan helpen? Medeoprichter Joël Griffault legt uit: “Stel dat je naar een winkel gaat om planten te kopen. Een verkoper van het tuincentrum kan je dan heel eenvoudig via een grote tablet in de winkel laten zien hoe die er in je tuin uit komen te zien.” Lab Inspire is bezig om er ook een ticketsysteem aan te koppelen, zodat je alleen met het bonnetje naar de kassa hoeft en je de gewenste planten daar overhandigd krijgt. Wie een voorproefje van de technologie wil zien, kan de website van Oh Mon Jardin bekijken.
Retail-VR
Retail-VR transformeert 2D in 3D, soms al op basis van één foto. De zogenoemde 3D Converter kan worden ingezet om driedimensionale productafbeeldingen toe te voegen aan je website. Daarnaast maakt het bedrijf virtuele werelden, waar je met een virtual reality-bril in kunt winkelen. Op de beurs kon je ervaren hoe je (bij een inmiddels failliete sportwinkel) schoenen uitzoekt, door rond te turen met een kleine controller in je hand. Ook daar liggen kansen voor fysieke winkels, denkt ontwikkelaar Erwan Krotoff. “Je hoeft alleen maar een lege ruimte met een paar stoelen te hebben, om klanten een meeslepende ervaring te kunnen bieden. Zo kun je bijvoorbeeld op een treinstation dezelfde ervaring bieden als in een grote winkel.”
Angus.ai
Angus.ai gelooft in semi-geautomatiseerde winkels waarin technologie het zware werk uit handen neemt, zodat het personeel zich kan richten op het helpen van klanten. Hun oplossing Pogkeeper maakt het mogelijk om de status van winkelschappen realtime te visualiseren. Is een product niet meer op voorraad? Is een vak verkeerd gevuld? Of klopt de prijs op het schap niet? De camera’s herkennen de situaties automatisch. Zelfs als een klant hulp nodig heeft of de wachtrij te lang wordt, krijg je een seintje. Angus.ai kreeg tijdens de Paris Retail Week de onderscheiding ‘French Initiative’ en won in de categorie ‘digitalisering van points-of-sale’.
Netgobox
Netgobox is een nieuw winkelconcept, dat etailers in staat stelt om een fysiek verkooppunt toe te voegen en hun logistiek te vereenvoudigen. Eind dit jaar moet in Parijs de eerste winkel van zeventig vierkante meter opengaan, die zeven dagen per week van zeven uur ’s ochtends tot zeven uur ’s avonds toegankelijk is. Het pand wordt uitgerust met automatische kluisjes van verschillende groottes, die online starters kunnen huren en waar klanten hun bestellingen kunnen afhalen. Verder zijn er digitale terminals waarmee consumenten een online bestelling kunnen plaatsen op de website van een van de partners en kleding of make-up virtueel kunnen proberen. Ook komt er een bodyscan, zodat klanten hun exacte lichaamsafmetingen kunnen bepalen. Handig om het aantal retouren terug te dringen. Het concept wordt door medeoprichter Philippe Belvezet ‘boutique 2.0’ genoemd en richt zich op online pureplayers, ‘van food tot fashion’. Netgobox is nog niet operationeel, maar hoopt in 2019 al een tiental locaties in Parijs te hebben om het concept vervolgens uit te rollen door het hele land. “Kom volgend jaar maar terug en dan zul je het zien”, aldus Belvezet.