In de toekomst komen meer samenwerkingen zoals die tussen Wehkamp en BCC en de Bijenkorf en AKO. De voorwaarde om het uitbesteden van productgroepen mogelijk te maken, is dat er meer informatie wordt gedeeld. Dat zegt retailspecialist Rupert Parker Brady in het oktobernummer van RetailTrends.
BCC gaat het volledige assortiment aan elektronica van Wehkamp besturen, terwijl AKO de boekenafdelingen van de Bijenkorf onder zijn hoede heeft genomen. Slimme zetten, meent Parker Brady. Zo kun je aantrekkelijke merken in huis halen zonder zelf expertise op te hoeven bouwen. “Je bent afhankelijk van mensen om je assortiment samen te stellen. Als je die niet meer in huis hebt, is het goed om naar partners te kijken.”
Om de samenwerking tot een succes te maken moet er volgens hem niet alleen meer informatie worden gedeeld over het aantal passanten en omzetten, maar ook over strategische doelen. “Samenwerken is niet de sterkste kant van retailers. Dat doen ze vooral op basis van opportunisme”, stelt hij. Als partners niet meer nodig zijn, worden ze de laan uitgestuurd. Een samenwerking biedt echter de mogelijkheid om onderscheidend te zijn, vindt Parker Brady. “Met respect voor elkaars business.”
In het oktobernummer van RetailTrends wordt dieper ingegaan op de kansen en risico’s van het uitbesteden van productgroepen. Zo deelt de Bijenkorf de voordelen van de alliantie met AKO. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.
Reacties 0