WE Fashion maakt werk van circulaire mode

WE Fashion maakt werk van circulaire mode

WE Fashion verkoopt sinds deze week sweaters die voor de helft bestaan uit gedragen kleding. Daarnaast werkt de Nederlandse modeketen samen met het Leger des Heils om feestkleding een tweede leven te geven.

WE Fashion heeft onder de noemer Fiber to Fiber, een deelproject rondom innovatie voor circulaire economie binnen het European Clothing Action Plan, twee nieuwe garens ontwikkeld van gerecycled katoen. Eén garen bestaat voor de helft uit gedragen katoenen jeans en de ander is voor vijftig procent vervaardigd uit gedragen katoenen T-shirts. De overige vijftig procent van beide garens bestaat uit Tencel, een duurzame vezel afkomstig van eucalyptushout.

Bij de productie van de sweaters is volgens WE Fashion 92 procent minder water, twaalf procent minder chemicaliën en acht procent minder energie verbruikt dan bij een regulier productieproces. “We hebben textielafval weten om te zetten naar kwalitatieve nieuwe items”, aldus ceo Joris Aperghis.

De kennis die is opgedaan wordt gedeeld met andere retailers, terwijl ook de garens inmiddels beschikbaar zijn voor andere afnemers. WE Fashion werkt nu met de spinner aan de productie van een garen met een nog lagere voetafdruk en in meerdere kleuren. “Ons uiteindelijke doel is dit garen, of een variant hierop, in te zetten voor toekomstige orders”, zegt Aperghis. 

Leger des Heils
WE Fashion is onlangs ook een samenwerking gestart met het Leger des Heils. Klanten van de modeketen kunnen hun gedragen WE party-items inleveren bij de Nederlandse winkels, waarna ze voor een ‘sociale prijs’ in tweedehands kledingwinkels worden verkocht.

Het Leger des Heils beschikt inmiddels over tien van zulke winkels onder de naam ReShare, waaronder in Arnhem, Den Haag en Rotterdam. De kleding wordt nog een maand ingezameld en vanaf december in de tweedehands winkels aangeboden.

Reacties 1


Roel van de laar 11 okt, 10:32

Deze sweaters worden nog niet online aangeboden ?! en op de WE website geen enkele melding van deze innovatie.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!