Wie vanuit een lineair businessmodel aan de slag gaat met circulariteit loopt onvermijdelijk tegen zaken aan. Hoe integreer je tweedehands producten bijvoorbeeld in het reguliere assortiment? En hoe communiceer je over circulariteit richting de consument? Dit is hoe Arnoud van Vliet (manager CSR & quality bij Zeeman) en Marianne van Leeuwen (bij Decathlon verantwoordelijk voor het circulaire businessmodel) hun circulaire ambities laten zien in de winkel.
1. Stel reparaties centraal in de winkel
Decathlon verkent al jaren de mogelijkheden om bijvoorbeeld binnen de CO2-doelstellingen te blijven, vertelt Van Leeuwen. Zo werkt de sportketen aan milieuvriendelijkere designs en biedt de sportketen abonnementsvormen aan voor sportproducten. Consumenten kunnen materiaal huren onder meer fitness, wintersport en wielersport.
Die koers vereist een ruim aanbod van service en reparatie. “Decathlon blijft dan eigenaar van de producten en dan zijn wij ook verantwoordelijk als er iets gerepareerd moet worden.”
Om consumenten daar beter over te informeren gaat de sportketen zijn...
Wie vanuit een lineair businessmodel aan de slag gaat met circulariteit loopt onvermijdelijk tegen zaken aan. Hoe integreer je tweedehands producten bijvoorbeeld in het reguliere assortiment? En hoe communiceer je over circulariteit richting de consument? Dit is hoe Arnoud van Vliet (manager CSR & quality bij Zeeman) en Marianne van Leeuwen (bij Decathlon verantwoordelijk voor het circulaire businessmodel) hun circulaire ambities laten zien in de winkel.
1. Stel reparaties centraal in de winkel
Decathlon verkent al jaren de mogelijkheden om bijvoorbeeld binnen de CO2-doelstellingen te blijven, vertelt Van Leeuwen. Zo werkt de sportketen aan milieuvriendelijkere designs en biedt de sportketen abonnementsvormen aan voor sportproducten. Consumenten kunnen materiaal huren onder meer fitness, wintersport en wielersport.
Die koers vereist een ruim aanbod van service en reparatie. “Decathlon blijft dan eigenaar van de producten en dan zijn wij ook verantwoordelijk als er iets gerepareerd moet worden.”
Om consumenten daar beter over te informeren gaat de sportketen zijn werkplaatsen zichtbaarder maken in de winkel. “Werkplaatsen zijn nu soms een beetje weggestopt, achter in de winkel”, legt Van Leeuwen uit. “Het idee was altijd dat dit meters zijn waaraan je niet zoveel verdient. Maar binnen de circulaire economie zijn dat juist de belangrijkste meters.”
Dat geeft tegelijkertijd een duidelijker signaal aan klanten. “Die boodschap is heel belangrijk: ‘gooi niet meteen een waardevol product weg, je kunt het laten repareren.’”
Tekst gaat verder onder de foto
Vanuit het Franse hoofdkantoor komen er daarom plannen waarin de werkplaatsen meer ruimte innemen op de winkelvloer. “En dat moet ook wel als je met zo’n groot assortiment te maken hebt. Het repareren van een tent is iets heel anders dan het repareren van een fiets. De werkplaatsen in Nederland zijn erg gericht op het repareren van fietsen, maar we hebben ook veel geïnvesteerd in het repareren van andere producten zoals matrassen en sups.”
2. Kies de juiste naam voor tweedehands
Consumenten kunnen sinds begin dit jaar in alle Nederlandse Zeeman-winkels tweedehands kleding inleveren. De textieldiscounter werkt daarvoor samen met kringloopwarenhuis Het Goed. Een deel van de ingezamelde kleding wordt doorverkocht bij Zeeman onder de noemer resale.
Die term is wat verwarrend voor klanten, merkt Zeeman. “Klanten zien het als een soort opruiming”, vertelt Van Vliet. “We lichten het wel toe in de winkel maar blijkbaar wordt het onvoldoende opgepikt. We zijn aan het kijken hoe we het beter kunnen communiceren. Al wordt het na verloop van tijd wel duidelijker voor klanten. Ze moeten eraan wennen, maar als ze het eenmaal snappen dan omarmen ze het.”
Tekst gaat verder onder de foto
3. Creëer ruimte voor de presentatie
Zeeman presenteert zijn tweedehands aanbod vooralsnog op kleur en niet op maat. “Klanten zoeken binnen een kleur naar hun maat en dan moeten ze geluk hebben want vaak hangt er maar één item in die maat.”
Dat is enerzijds de charme van het tweedehands shoppen die ervaren vintageshoppers wel begrijpen. Anderzijds kan het een rommelige indruk maken op klanten die voor het reguliere assortiment komen, merkt Van Vliet. “We leren op dit vlak veel van Het Goed. Hoe meer meters je alloceert voor een segment, hoe beter je het kunt presenteren: broeken bij broeken, jassen bij jassen.”
4. Bewaak een ijzeren voorraad
Sterke wisselingen zijn inherent aan een tweedehands assortiment. Zeeman ziet klanten die elke week even binnenlopen om te snuffelen. De textieldiscounter zorgt er daarom voor dat elk filiaal een ijzeren voorraad heeft waaruit medewerkers kunnen putten. “Het vak kan zo minimaal een keer per week worden aangevuld.”
5. Integreer tweedehands in regulier assortiment
Zeeman biedt zijn tweedehands producten vooralsnog apart aan van de reguliere producten. Decathlon heeft twee manieren getest voor de presentatie ervan: in een aparte hoek of opnemen in het reguliere assortiment.
“Wat het best werkt hangt af van de grootte van de winkel”, weet Van Leeuwen. “Over het algemeen heeft het een beter effect als je tweedehands integreert in de schappen. Mensen komen nu eenmaal voor een bepaald product en zijn dan blij als ze daar ook de tweedehands versie van zien en daar vervolgens de keuze voor kunnen maken.”
Die aanpak past volgens haar bij de maturity van circulariteit. “Het moet op een gegeven moment een normaal onderdeel worden van je assortiment.”
Bekijk hieronder het fragment waarin Van Vliet en Van Leeuwen bespreken hoe Zeeman en Decathlon circulariteit zichtbaar maken op de winkelvloer. Het complete gesprek is te zien op ons YouTube-kanaal of te beluisteren als podcast op Spotify.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;