Wehkamp-moeder duikt voor zestig miljoen in het rood

Wehkamp-moeder duikt voor zestig miljoen in het rood

RFS Holland Holding heeft het afgelopen boekjaar afgesloten met een verlies van 60,3 miljoen euro. De rode cijfers worden deels veroorzaakt door een bijzondere waardevermindering van de goodwill voor 49,6 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarrekening van het moederbedrijf van Wehkamp en Lacent over de twaalf maanden tot begin april.

RFS Holland Holding boekte een jaar eerder nog een winst van 4,2 miljoen euro. Door een verandering in de bedrijfsstructuur staat er over dat jaar nu een verlies van vijf miljoen euro in de boeken. Wehkamp Holding, die weer boven RFS Holland Holding staat, zag het verlies het afgelopen boekjaar oplopen naar 79 miljoen euro. 

De online retailer voelt onder meer de gevolgen van het afschaffen van de verzendkosten voor klanten boven de twintig euro. Waar een jaar eerder nog 15,8 miljoen euro werd ‘verdiend’ aan de bezorging, was dat het afgelopen boekjaar nog maar zeven ton. Mede daardoor liep de brutowinst terug van 231 naar 219 miljoen euro en daalde de genormaliseerde ebitda van 34,3 naar 22 miljoen.

De consumentenomzet van RFS is teruggelopen van 768 naar 735 miljoen euro. Gecorrigeerd voor de verkoop van onder meer fonQ liep de omzet met 5,5 procent op. Bij Wehkamp kwam de omzet uit op 677,9 miljoen euro, wat een groei van 6,7 procent betekent. Exclusief verzendkosten nam de consumentenomzet van het online warenhuis met 9,9 procent toe.

Wehkamp richt zich steeds meer op de categorieën fashion en lifestyle. Zo werden het afgelopen jaar merken als Chasin’, Nikkie en Marc O’Polo toegevoegd. Bovendien krijgt BCC vanaf deze maand de volledige controle over het elektronica-assortiment. In die categorie kampte Wehkamp naar eigen zeggen met forse tegenwind door de concurrentie van binnen- en buitenlandse spelers.

RFS Holland Holding is sinds drie jaar in handen van investeringsmaatschappij Apax. Het afgelopen boekjaar investeerde het bedrijf uit Zwolle in totaal achttien miljoen euro, evenveel als een jaar eerder. In 2018-2019 wordt naar verwachting 29 miljoen euro geïnvesteerd, mede door de opening van een tweede distributiecentrum.

Lees op RetailTrends meer over het rood gekleurde jaar van Wehkamp.

Reacties

"Waar een jaar eerder nog 15,8 miljoen euro werd ‘verdiend’ aan de bezorging" Moet dat niet zijn: bezorgkosten doorberekend aan de consument?

Geplaatst door Wim Koek op 16 oktober 2018 om 12:32

Moraal van het verhaal, gratis verzenden is gekkenwerk en onnodig want de klant is ook bereid om te betalen onder een bepaald bedrag aan bestelling.

Geplaatst door Loes Konings op 16 oktober 2018 om 14:48

Laatste nieuws









RetailTrends