Carrefour beschuldigt Ahold Delhaize van concurrentievervalsing

Carrefour beschuldigt Ahold Delhaize van concurrentievervalsing

Carrefour spant een rechtszaak aan tegen Ahold Delhaize. Volgens de supermarktketen maakt de Nederlandse branchegenoot zich in België schuldig aan concurrentievervalsing, zo meldt De Tijd.

Twee jaar geleden gaf de Belgische Mededingingsautoriteit toestemming voor de fusie van Ahold en Delhaize. Voorwaarde was dat dertien filialen aan concurrenten werden verkocht om geen 'almachtige status' te krijgen. Carrefour nam om die reden in 2017 de Albert Heijn-winkel in Lokeren over. Nu opent Albert Heijn een nieuw filiaal op nog geen tweehonderd meter van zijn voormalige pand. Hiermee houden zij zich niet aan de gestelde voorwaarden, zo vindt Carrefour. 

Carrefour heeft daarom bij de rechtbank in Brussel een zaak aangespannen tegen zijn Nederlandse concurrent. Wanneer de zaak dient, is nog niet bekend. 
 

Reacties 2


Theo Terdu 6 nov, 12:23

Ik ken de schriftelijke overeenkomst niet die ten grondslag ligt aan de overname destijds van het Albert Heijn filiaal te Lokeren door Carrefour maar ongetwijfeld zal hierin een non-concurrentiebepaling zijn opgenomen. In het algemeen voelt het aan dat Albert Heijn / Delhaize de destijds gemaakte afspraken en de regels die door de Belgische Mededingingsautoriteit zijn opgelegd niet al te serieus neemt. Theo Terdu, Conflictloog


John Michiels 6 nov, 14:37

De regels van de Belgische Mededingingsautoriteit waren te belachelijk voor woorden. In Leuven moest de enige AH in kilometers ver de deuren sluiten, tot groot ongenoegen van veel klanten. Terwijl er maar liefst 5 Delhaizes op een afstand van paar km gewoon mochten openblijven.
Hopelijk komt Jumbo vlug naar Leuven, en heeft de grootste studentenstad van België weer een Nederlandse supermarkt waar we pindakaas, vla, satésaus, enz. kunnen kopen

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!