Ahold Delhaize groeit hard, vooral in Nederland en online

Ahold Delhaize groeit hard, vooral in Nederland en online

Ahold Delhaize heeft zijn omzet in het derde kwartaal met 4,3 procent zien lopen naar 15,8 miljard euro. Bij constante valuta bedroeg de groei 3,6 procent, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van het Nederlands-Belgische concern. De winst nam met ruim een kwart toe naar 459 miljoen euro.

In Nederland liep de omzet met 5,8 procent op naar 3,5 miljard euro. De online omzet, afkomstig van bol.com en Albert Heijn, groeide met liefst 33,2 procent in vergelijking met een jaar eerder. Zonder bol.com nam de vergelijkbare omzet in ons land met 4,2 procent toe.

‘Een opnieuw erg sterk kwartaal van bol.com’ zorgde er volgens topman Frans Muller voor dat de online consumentenomzet wereldwijd met 27,6 procent toenam. “Hiermee liggen we stevig op schema om in 2020 een netto online consumentenomzet van minimaal vijf miljard euro te realiseren.”
In de Verenigde Staten – met 11,2 miljard euro omzet de grootste markt van Ahold Delhaize – kwam de omzetgroei uit op 4,3 procent. In België liep de omzet met één procent op, terwijl in Centraal- en Zuidoost-Europa een groei van 3,4 procent werd doorgemaakt.

Over de eerste negen maanden van het jaar loopt de omzet van Ahold Delhaize nog met 1,9 procent achter ten opzichte van een jaar eerder. De winst klom echter met 18,9 procent naar 1,3 miljard euro, mede dankzij lagere belastingen en synergievoordelen als gevolg van de fusie in 2016.

RetailTrends