Het online omzetaandeel binnen de supermarktbranche is het afgelopen halfjaar fors toegenomen. Inmiddels wordt 2,9 procent online verkocht, tegenover twee procent zes maanden terug. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van kennisplatform Supermarkt & Ruimte, waarvoor ruim 1.750 consumenten zijn ondervraagd.
De penetratiegraad is ook flink gestegen: circa negentien procent van de consumenten geeft aan weleens online een product te kopen dat ook in de supermarkt verkrijgbaar is. Bij de vorige meting was dat nog 14,5 procent. Het aandeel consumenten dat in de nabije toekomst verwacht online boodschappen te doen is gegroeid van 21 naar 24 procent.
Albert Heijn is met een geschat marktaandeel van 53 procent nog altijd online marktleider. Een jaar geleden was dat aandeel nog 58 procent. Jumbo is in die periode gegroeid van 22 naar 26 procent. Ook Picnic is met een flinke opmars bezig en komt nu naar schatting uit op een marktaandeel van twaalf procent.
Reacties 0