Ahold Delhaize breidt zijn lab rond kunstmatige intelligentie uit met een onderzoeksprogramma voor robotica. Het moederbedrijf van Albert Heijn en bol.com gaat daarvoor de samenwerking aan met de TU Delft.
Het Belgisch-Nederlandse concern riep afgelopen april het AIRLab in het leven, om te onderzoeken hoe kunstmatige intelligentie ingezet kan worden. De samenwerking met de TU Delft is de eerste uitbreiding hierop.
Een team van internationale onderzoekers van de universiteit gaat in ‘RoboValley’ gerobotiseerde oplossingen ontwikkelen voor in magazijnen en winkels. Ahold Delhaize opent bovendien een testlocatie waar ze samen met partners, studenten en startups prototypen kunnen bouwen en uitproberen. Op deze locatie kunnen robots worden getest in een winkelomgeving, bijvoorbeeld om te ontdekken hoe grijpers gevoelige artikelen als groenten en fruit kunnen vastpakken of hoe de beeldherkenning van producten en verpakkingen kan worden verbeterd.
De testlocatie moet begin volgend jaar operationeel zijn. Ahold Delhaize wil een koploper worden op het gebied van onderzoek naar kunstmatige intelligentie in de retail, zegt topman Frans Muller. Uiteindelijk wil hij toe naar oplossingen ‘die schaalbaar zijn voor de groep’.
Reacties 0