Cadeaubonnen zijn voortaan langer geldig

Cadeaubonnen zijn voortaan langer geldig

De geldigheid van cadeaukaarten wordt verdubbeld naar twee jaar. De Tweede Kamer stemde dinsdag in met een motie waarin deze duur ter discussie stond. 

Het gaat hierbij om de cadeaubonnen die niet aangesloten zijn bij de Stichting Keurmerk Cadeaubonnen. In 2016 werd namelijk de geldigheid van deze bonnen al opgeschroefd naar minimaal drie jaar. Bij dit keurmerk zijn echter maar zeven cadeaukaarten aangesloten, waaronder de VVV-kaart. Volgens CDA-kamerlid Joba van de Berg werkt de zelfregulering in de markt niet en is daarom een wettelijke minimale geldigheid nodig. 

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat een op de tien consumenten met een cadeaukaart te maken krijgt met een verlopen bon. Naar schatting worden consumenten daardoor voor vele miljoenen euro’s gedupeerd. De bond pleitte dan ook al geruime tijd voor een langere minimale houdbaarheid.
 

Reacties

Cadeaubonnen zijn net als bloemen; ze hebben een beetje aandacht nodig. Oftewel bloemen zet je in water als je ze krijgt, cadeaubonnen doe je in je portemonnee als je ze krijgt.

Geplaatst door Menno Ammerlaan op 16 november 2018 om 09:52

Voor kleine bonnen en nieuwe bonnen wordt de markt een stuk moeilijker. Een bon kost geld (kaartje verspreiding, ICT), verkopen van een bon kost provisie (doorgaans vanaf 10%) en bijna alle bonnen zijn gratis voor de koper en de ontvanger/inwisselaar. Je moet een bon als uitgever betalen van de marge op verkoop (en die is laag en wordt steeds lager: prijzen onder druk en kosten die stijgen) en van de bonnen die niet terugkomen (vrijval). Door vrijval met één jaar extra uit te stellen, wordt de business case voor kleine en nieuwe bonnen kleiner. Welk probleem lost het op? Als je immers een bon een heel jaar vergeet, vergeet je hem ook gemakkelijk twee jaar.

Geplaatst door Eus Peters op 19 november 2018 om 11:38

Laatste nieuws









RetailTrends