Nederlandse consumenten hebben meer dan 750 miljoen euro uitgegeven tijdens Black Friday. Er werd voor zo’n 475 miljoen euro gepind, terwijl de online omzet op 275,5 miljoen euro lag. Dat blijkt uit een schatting van Betaalvereniging Nederland.
Het bedrag van 475 miljoen aan pinbetalingen ligt twaalf procent hoger dan tijdens Black Friday in 2017. In totaal werd er dit jaar negentien miljoen keer met de pinpas afgerekend, wat 21 procent meer is dan een jaar eerder. De koopjesdag zorgde verspreid door Nederland voor enorme drukte in de winkels, waaronder in Rotterdam en Batavia Stad.
De online omzet ligt 33 procent hoger dan een jaar eerder. De 275,5 miljoen euro – een dagrecord – is gemeten aan de hand van betaalplatform iDEAL, dat vorig jaar nog goed was voor 207 miljoen euro omzet. Het aantal betalingen liep met bijna de helft op naar 3,5 miljoen.
Betaalvereniging Nederland heeft op basis van de cijfers van transactieverwerker equensWorldline een schatting voor het hele land gemaakt. Betalingen met cash en creditcard zijn niet meegerekend.
Verenigde Staten
Ook in de Verenigde Staten, waar het koopjesevent ooit ontstond, zorgde Black Friday voor records op het internet. De online omzet op Black Friday nam met 24 procent toe tot 6,22 miljard dollar (5,5 miljard euro), meldt Adobe Analytics. Maandag wordt er tijdens Cyber Monday naar verwachting 7,8 miljard dollar uitgegeven.
Waar de populariteit van Black Friday in de Nederlandse winkelstraten toeneemt, merken Amerikaanse winkeliers juist een terugloop. De omzet van fysieke winkels nam met vier tot zeven procent af in vergelijking met vorig jaar, schat dataprovider RetailNext. Het aantal bezoekers lag zelfs vijf tot negen procent lager. Hoeveel omzet er exact in de winkelstraat is geboekt, is nog niet bekend.
Reacties 0