'Consument vertrouwt smart home nog niet'

'Consument vertrouwt smart home nog niet'

Minder dan een vijfde van de Nederlandse consumenten vertrouwt smart home-apparaten volledig. Privacybezwaren vormen een belangrijke drempel om deze producten te gebruiken, blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van MediaMarkt.

Bijna driekwart van de consumenten vreest dat smart home-apparaten kunnen worden gehackt, blijkt uit het onderzoek onder 1085 Nederlanders. Ook maakt meer dan twee derde zich er zorgen over dat de gegevens van hun slimme apparaten in verkeerde handen kunnen vallen. Verder is ruim de helft bang dat er altijd iemand meeluistert bij spraakgestuurde apparaten. Slechts zeventien procent van de consumenten zou al zijn apparaten in huis met zijn stem willen aansturen.

Ondanks de zorgen over smart home, blijken consumenten niet voortvarend met het treffen van maatregelen. Een kwart van hen weet wat hij moet doen om ervoor te zorgen smart home-apparaten veilig worden aangesloten op het internet. Iets meer dan de helft verdiept zich in de veiligheid en privacy bij de aanschaf van slimme apparaten, voor het merendeel jongeren. 

Dat je je in het gebruik van slimme apparaten moet wapenen tegen hacks of het delen van privacygevoelige informatie is vaak wel bekend, zegt manager category marketing Liedewij Trampe van MediaMarkt. “Maar hoe je dat dan precies doet is voor velen nog een vraag.” Daarnaast weten veel mensen volgens haar niet dat ze al lang een slim apparaat in huis hebben. 

Lees op RetailTrends meer over de opkomst van voice commerce in 2018.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends