De mededingingsautoriteiten in de Europese Unie en China hebben de overname van Costa Coffee door Coca-Cola goedgekeurd. De aankoop van 4,9 miljard dollar is nu afgerond, zo laat de Amerikaanse frisdrankfabrikant weten.
De overname werd afgelopen zomer al aangekondigd. Coca-Cola bereikte destijds een definitieve overeenstemming met de Britse multinational Whitbread, die Costa in 1995 nog voor negentien miljoen pond kocht. Destijds telde de formule 39 winkels, inmiddels zijn het er bijna vierduizend verspreid over 32 landen.
Coca-Cola is ‘de juiste partner om Costa naar de volgende expansiefase te brengen’, stelt topman Alison Brittain van Whitbread. Voor de fabrikant is Costa de eerste global brand op het gebied van warme dranken in zijn portfolio.
Coca-Cola denkt met Costa onder meer een complete drankoplossing te kunnen bieden aan de horeca, nadat eerder al Smartwater was geïntroduceerd. Plannen om de twee bedrijven volledig te laten fuseren, heeft topman James Quincey niet. Hij mikt op een ‘connected-but-not-integrated-model’. “Het is voor mij belangrijk dat we Costa Costa laten zijn.”
Lees op RetailTrends waarom Coca-Cola miljarden betaalt voor Costa.
Reacties 0