'Einde in zicht voor nog tientallen Wereldwinkels'

'Einde in zicht voor nog tientallen Wereldwinkels'

Het aantal Wereldwinkels in Nederland is vorig jaar met 36 afgenomen. Het huidige aantal ligt rond de 250, terwijl er op het hoogtepunt zo'n vierhonderd waren. “Zoveel als afgelopen jaar zullen er dit jaar niet stoppen, maar zeker nog wel enkele tientallen”, zegt penningmeester Albert Hebels van Wereldwinkels Nederland tegenover RetailTrends.

Vooral winkels in kleinere plaatsen hebben het volgens Hebels moeilijk. Omdat daar geen vrijwilligers te vinden zijn als de oprichters ermee stoppen, houdt een winkel daar vaak na tientallen jaren op te bestaan. Ook in de wat grotere plaatsen met een regiofunctie gaat het moeizaam, omdat Wereldwinkels vaak in aanloopstraten zitten en het winkelbezoek over het geheel terugloopt. “In de grote steden zie je dat de Wereldwinkels wel bloeien, daar zijn voldoende vrijwilligers te vinden”, zegt Hebels.

Bij Wereldwinkels Nederland, dat in 2013 ontstond na onenigheid tussen winkeliers en de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels (LVWW), zijn tachtig zaken aangesloten. LVWW zelf telt nog 65 Wereldwinkels, terwijl de rest volledig zelfstandig opereert. Anderhalf jaar terug was LVWW met 185 winkels nog de belangrijkste organisatie, maar de hoge kosten noopten veel ondernemers tot stoppen of overstappen. LVWW rekent drie procent contributie, Wereldwinkels Nederland één procent.

De liquiditeitsproblemen waardoor in 2017 een faillissement dreigde voor LVWW, zijn volgens voorzitter Frans Dolmans opgelost. “Voor 2019 is nu sprake van een stabiele situatie.” Het betekent wel dat het hoofdkantoor in Culemborg, in 2017 goed voor twaalf fte's, nog maar twee betaalde medewerkers telt. Daaromheen wordt nu een groeiende groep van vrijwilligers opgebouwd.

Lees op RetailTrends meer over het grote aantal sluitingen waarmee de Wereldwinkels te kampen hebben, en waarom Hebels en Dolmans toch nog toekomstmogelijkheden zien voor het concept.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!