Albert Heijn eindigt 2018 positief, maar verliest marktaandeel

Albert Heijn eindigt 2018 positief, maar verliest marktaandeel

Ahold Delhaize heeft zijn omzet in het vierde kwartaal met vijf procent zien oplopen naar 16,5 miljard euro. Bij constante wisselkoersen kwam de groei uit op drie procent, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het moederbedrijf van Albert Heijn en bol.com.

In Nederland liep de omzet in het vierde kwartaal met 3,6 procent op, mede doordat de vergelijkbare omzet van Albert Heijn zowel online als in de supermarkten toenam. De consumentenomzet van bol.com groeide in de laatste drie maanden van het jaar met 32,3 procent. In de Verenigde Staten liep de omzet met 5,9 procent op, terwijl op de Belgische markt sprake was van een groei van 3,6 procent.

2018
Over het hele jaar kwam de omzetgroei in Nederland uit op 3,7 procent. Albert Heijn groeide langzamer dan de markt, waardoor het marktaandeel licht terugliep. De online omzet nam in ons land met ruim dertig procent toe. Bol.com was in 2018 goed voor 2,1 miljard euro.

Wereldwijd was Ahold Delhaize vorig jaar goed voor 62,8 miljard euro omzet, wat een lichte daling betekent ten opzichte van 2017. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten liep de omzet met 2,5 procent op. Online werd een groei van 23,9 procent doorgemaakt en kwam de omzet uit op 3,5 miljard euro.

Het Nederlands-Belgische supermarktconcern telde aan het eind van het jaar 6769 winkels, 132 meer dan een jaar eerder. In ons land ging er per saldo een dozijn winkels af, mede doordat het gezamenlijke winkelnetwerk van Etos en Gall & Gall met veertien filialen terugliep. Verder trok AH to go zich terug uit Duitsland, waar elf winkels te vinden waren.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends