Appdate: De virtuele mannequin van Amazon

Appdate: De virtuele mannequin van Amazon

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Wanna Kicks, Amazon en fonQ.

Schoenen passen met je telefoon
De nieuwe app van Wanna Kicks maakt de zoektocht naar nieuwe schoenen een stukje makkelijker. Door middel van augmented reality kun je via deze app eerst schoenen passen voordat je ze bestelt. Het enige dat je hoeft te doen is je schoenen uittrekken, het gewenste schoeisel uit de lijst met 3D-modellen kiezen, de camera van je telefoon op je voeten richten en voilà: de app toont hoe de schoenen aan jouw voeten staan.  Als het schoeisel bevalt, kan worden doorgeklikt voor een online aankoop.

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Wanna Kicks, Amazon en fonQ.

Schoenen passen met je telefoon
De nieuwe app van Wanna Kicks maakt de zoektocht naar nieuwe schoenen een stukje makkelijker. Door middel van augmented reality kun je via deze app eerst schoenen passen voordat je ze bestelt. Het enige dat je hoeft te doen is je schoenen uittrekken, het gewenste schoeisel uit de lijst met 3D-modellen kiezen, de camera van je telefoon op je voeten richten en voilà: de app toont hoe de schoenen aan jouw voeten staan.  Als het schoeisel bevalt, kan worden doorgeklikt voor een online aankoop.


Missie van de app, die is ontworpen door Wannaby, is simpel: hoe beter je een idee hebt van hoe de gewenste schoenen staan, hoe groter de kans op een juiste aankoop. Minder kans op retourneren dus. En dat is een win-winsituatie voor zowel klant als retailer. De app is momenteel alleen nog beschikbaar voor gebruikers van iOS. Wanneer de Adroid-versie verschijnt is nog onbekend.

Persoonlijk kledingadvies
Altijd al een ‘personal shopper’ willen hebben? Amazon heeft patent aangevraagd voor het ontwikkelen van een mode-app waarmee dit mogelijk is. De app ontwerpt een mannequin op basis van foto’s van de gebruiker. Deze ‘virtuele etalagepop’ wordt aangekleed op basis van gegevens die de app van een persoon heeft.

De mode-app weet volgens Amazon niet alleen wat de gebruiker in zijn vrije tijd doet, maar ook in wat voor huis hij woont, wat voor weer het is en welke afspraken hij gepland heeft. Op basis van deze kennis kan de app voorspellen welke kleding een persoon wil of nodig heeft. De samengestelde outfits worden getoond op de ontworpen mannequin. De gebruiker laat met een simpele swipe naar links of rechts weten of hij wel of niet gecharmeerd is van het voorgestelde kledingadvies. Mocht de app van Amazon er komen, dan is het bezoeken van winkelkleedkamer niet meer nodig.

FonQ werkt aan augmented reality
FonQ wil in samenwerking met fabrikanten het mogelijk maken om producten met behulp van augmented reality uit te proberen. De woonwebwinkel draai intern een aantal pilots met de technologie. Momenteel wordt er nog gewerkt aan de fotografie.

De technologie die FonQ gebruikt is ‘zo laagdrempelig als het kan’, stelt de topman Antoine Brouwer. Gebruikers komen via een link in een app terecht, waar ze een referentiepunt moeten meten. Vervolgens kunnen ze een product aanklikken om die virtueel door hun huis te verplaatsen. De technologie is al door verschillende consumenten getest, zegt hij. “Als je normaal met een smartphone kunt omgaan, kun je dit ook.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!