In Nederland is steeds meer branchevervaging waar te nemen. Langzaam maar zeker reserveren supermarkten vaste meters voor non-foodartikelen. Lange tijd waren de supers door de geringe vierkante meters gebonden aan een select aanbod. Nu de gemiddelde super meer vloeroppervlakte telt, komen steeds meer formules met non-foodartikelen.
“De supermarkt telt gemiddeld zestig tot tachtig productgroepen. Als je die traditionele groepen in de supermarkt plaatst, ben je ongeveer 1300 à 1400 meter kwijt. Maar supermarktorganisaties bouwen nu winkels van 2500 tot 4000 vierkante meter, zoals AH XL en Lekker&Laag Superstore. Dan heb je ineens ruimte over. Die wordt ingevuld met non-food. Vaak food-gerelateerd, zoals servies en pannen”, zegt supermarktkenner Erik Hemmes.
Volgens Hemmes heeft Aldi een bepalende rol gespeelt in de branchevervaging van de supermarktwereld. De consument past gemakkelijk de routine aan op deze branchevervaging. Vroeger gingen mensen bijvoorbeeld voor wijn nog naar een slijter. De Duitse discounters hebben wekelijks een ander non-food aanbod waardoor het assortiment werkt als een belangrijke traffic builder. “Aldi gaat nu nog een stap verder. In Duitsland is het inmiddels de grootste computerverkoper”.
Meer branchevervaging supers
Gepubliceerd op 18 januari 2006 om 00:00
Reacties 0