Bol.com: 'We lijken op Amazon, maar willen het niet zijn'

Bol.com: 'We lijken op Amazon, maar willen het niet zijn'

Bol.com kan het zich niet permitteren fel de concurrentie met eigen verkopers aan te gaan. “We hebben daarvoor intern nog wat te managen, want per ongeluk doen we het soms toch”, aldus topman Huub Vermeulen tijdens de Webwinkel Vakdagen.

2019 wordt volgens Vermeulen het jaar van bol.com als platform. Dat betekent dat de etailer ‘open, transparant en fair’ moet zijn, stelt hij. “Retailers moeten de kans krijgen om te retailen.” In het verleden was bol.com de belangrijkste retailer, daarna kwamen de andere verkopers. “Onze stelling is vanaf vandaag: we hebben 23 duizend ondernemers op ons platform en bol.com is retailer 23.001.”

Andere verkopers zouden niet bang hoeven zijn dat ze binnen het platform met bol.com moeten concurreren. Er wordt vaak de vergelijking gemaakt met Amazon, dat met zijn eigen webwinkel concurreert met retailers die op zijn marktplaats actief zijn. De Amerikaanse retailer zou op basis van data van aangesloten  retailers en merken een goedlopend product zelf als private label in de markt zetten.

Bol.com moet ‘een zuiverdere rol spelen dan deze hele machtige platformen’, aldus Vermeulen. “Wij lijken op Amazon, maar we willen het niet zijn.” Hij voegt eraan toe dat de eigen omzet wordt ingehaald door die van partners. “Dat vinden we totaal geen probleem.”

Lees op RetailTrends meer over ‘het volgende kantelmoment’ in de geschiedenis van bol.com.

Reacties

Wanneer kan ik weer betalen van airmiles.

Geplaatst door Shirley De jong op 9 februari 2019 om 07:59

Als local je USP is moet je het ook waarmaken. What about local pickup points en/of shipped by BOL?

Geplaatst door Johan Meij op 9 februari 2019 om 11:08

‘Per ongeluk toch gedaan’ zegt BOL. Ja natuurlijk, ze hebben per ongeluk gekeken wat de bestverkopende private label artikelen waren, toen zelf per ongeluk artikelen ingekocht die voor 99% hetzelfde waren en die per ongeluk voor dezelfde of een iets lagere prijs verkocht.

Geplaatst door Saskia Jansen op 11 februari 2019 om 10:46

Laatste nieuws

RetailTrends