Bol.com kan het zich niet permitteren fel de concurrentie met eigen verkopers aan te gaan. “We hebben daarvoor intern nog wat te managen, want per ongeluk doen we het soms toch”, aldus topman Huub Vermeulen tijdens de Webwinkel Vakdagen.
2019 wordt volgens Vermeulen het jaar van bol.com als platform. Dat betekent dat de etailer ‘open, transparant en fair’ moet zijn, stelt hij. “Retailers moeten de kans krijgen om te retailen.” In het verleden was bol.com de belangrijkste retailer, daarna kwamen de andere verkopers. “Onze stelling is vanaf vandaag: we hebben 23 duizend ondernemers op ons platform en bol.com is retailer 23.001.”
Andere verkopers zouden niet bang hoeven zijn dat ze binnen het platform met bol.com moeten concurreren. Er wordt vaak de vergelijking gemaakt met Amazon, dat met zijn eigen webwinkel concurreert met retailers die op zijn marktplaats actief zijn. De Amerikaanse retailer zou op basis van data van aangesloten retailers en merken een goedlopend product zelf als private label in de markt zetten.
Bol.com moet ‘een zuiverdere rol spelen dan deze hele machtige platformen’, aldus Vermeulen. “Wij lijken op Amazon, maar we willen het niet zijn.” Hij voegt eraan toe dat de eigen omzet wordt ingehaald door die van partners. “Dat vinden we totaal geen probleem.”
Lees op RetailTrends meer over ‘het volgende kantelmoment’ in de geschiedenis van bol.com.
Saskia Jansen 11 feb, 11:46
Johan Meij 9 feb, 12:08
Shirley De jong 9 feb, 08:59