Nederland kan en moet de strijd aangaan met internationaal opererende platformbedrijven als Amazon, Alibaba en Tencent. Hoewel de platformeconomie nu gedomineerd wordt door de Verenigde Staten en China, kan Nederland de concurrentie met die landen aan, stelt KPMG in zijn rapport Unlocking the value of the platform economy.
Hoewel Europa duidelijk achterloopt op China en de Verenigde Staten, onderscheidt Nederland zich volgens head of advisory Rob Fijneman van KPMG met een aantal succesvolle platformbedrijven. Die krijgen echter nauwelijks de kans om op eigen kracht volwassen te worden, stelt hij. “Prominente Nederlandse ondernemingen worden al verkocht of overgenomen voordat zij tot volledige wasdom zijn gekomen.”
KPMG pleit evoor om niet alleen om de financieringsmogelijkheden aanzienlijk uit te breiden, maar ook het toezicht op en beheer van de nieuwe generatie platformbedrijven te verbeteren. De digitale economie kan daardoor ‘concurrerender en eerlijker’ worden, zegt Fijneman. “Dat betekent bijvoorbeeld meer regelgeving, vooral op het gebied van arbeid, consumentenbescherming en aansprakelijkheid."
Uit het de studie van KPMG blijkt dat de platformeconomie wereldwijd volledig scheef is gegroeid. Ruim zeventig procent van de waarde van platformondernemingen zit in de Verenigde Staten, 25 procent in China. Slechts twee procent van de waarde komt uit de Europese Unie. “Europa heeft niet alleen aanzienlijk minder platformen, ook de waarde ervan is zeer beperkt”, besluit Fijneman.
Reacties 0