Het nieuwe model van het kassaloze winkelconcept op wielen van Moby Mart heeft een prijskaartje van 25 duizend dollar. “Als de technologie goedkoper wordt, worden de winkels ook goedkoper om te bouwen en wordt het voor meer mensen mogelijk om een Moby Mart te kopen”, zegt medeoprichter Tomas Mazetti in het februarinummer van RetailTrends.
Moby Mart laat zich volgens Mazetti goed omschrijven als een hightech versie van een gemakswinkel als 7-Eleven. Het afrekenproces is te vergelijken met dat van Amazon Go, waarbij klanten de winkel uit kunnen lopen met de gewenste aankopen. Drie verschillende bronnen – camera’s, slimme schappen en RFID-tags – analyseren welke producten iemand pakt, zodat ze automatisch worden afgerekend bij het verlaten van de winkel.
Toch kiest Moby Mart er nu nog voor om zijn bezoekers producten te laten scannen. Dat biedt een psychologisch voordeel ten opzichte van de just-walk-out-technologie van Amazon Go, stelt Mazetti. “Mensen komen binnen en zijn gewend om producten te scannen.”
Met Moby Mart denkt Mazetti een oplossing te hebben voor de duizenden plaatsen wereldwijd die het zonder winkel moeten stellen. Hij is overtuigd dat elk klein dorp een winkel kan hebben die in handen is van lokale mensen. “Zelf ben ik opgegroeid in een klein dorp waar vijfhonderd mensen wonen. Daar vind je nu geen supermarkt meer.”
In het februarinummer van RetailTrends gaat Mazetti verder in op de werking en plannen van Moby Mart. Lees het volledige artikel in het digitale magazine. Nog geen member? Klik dan hier voor meer informatie.
Len Clabbers 14 feb, 14:07
Peter 't Hoen 13 feb, 11:38