Met deze 'speeltuin' gaat Samsung de strijd aan met Apple

Samsung zet met het openen van drie experience stores een volgende stap in de strijd met grote concurrent Apple. In de 'speeltuin', compleet met 4K-gaminglounge en persoonlijke demo's van Samsung-experts, kunnen klanten zijn producten volop bewonderen en uitproberen.

De winkels van Apple zijn al heel wat jaren een bekend gezicht in de winkelstraat van grote steden. Zuid-Koreaanse concurrent Samsung vond het waarschijnlijk tijd voor een volgende stap in de concurrentiestrijd met de techgigant en opende woensdag drie fysieke winkels. De zogenoemde ‘experience stores’ zijn gevestigd in New York, Houston en Los Angeles. De opening was tegelijk met het lanceren van de nieuwe Samsung Galaxy S10. Daarnaast werd het tienjarig bestaan van de Galaxy-telefoons gevierd.

In de winkels kunnen klanten de producten van Samsung volop bewonderen en uitproberen. Met het openen van de fysieke winkels zegt het merk dichterbij de klant te willen staan. “We willen een 'speeltuin' voor Samsung-fans bouwen”, verklaart topman YH Eom van Samsung in Amerika. “Een plek om onze nieuwe producten te leren kennen en uit te proberen.”

En een speeltuin is inderdaad een goede benaming voor de winkels van het elektronicabedrijf. Smartphones, televisies, tablets: allerlei producten worden in de filialen groots geshowd. De winkels worden gekenmerkt door de blauwe zitjes en vele trapjes. Verder zijn de winkels voorzien van vele schermen en speciale bars waar de producten getest kunnen worden. 

Bezoekers kunnen naast voor het uitproberen van de Samsung-producten ook in de experience stores terecht voor productreparatie of voor het ontvangen van een persoonlijke demo van een Samsung-expert. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van 4D virtual reality en zijn er speciale 4K-gaminglounges waar bezoekers virtual reality kunnen uitproberen.

Dat de experience stores van Samsung een volgende stap zijn in de strijd met grote concurrent Apple is niet geheel onwaarschijnlijk. Apple staat echter al wel op grote voorsprong met het bezit van vijfhonderd winkels wereldwijd, waarvan drie in Nederland. Fysieke winkels van Samsung zijn niet helemaal nieuw. Het elektronicabedrijf heeft al een locatie in het Meatpacking District in New York en experimenteerde al eerder met verschillende pop-uplocaties. Of we de Samsung experience stores straks ook in Nederland mogen verwelkomen, is nog niet duidelijk.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen