Ahold Delhaize is iets minder winstgevend, maar 'fit voor de toekomst'

Ahold Delhaize is iets minder winstgevend, maar 'fit voor de toekomst'

Ahold Delhaize heeft zijn winst in het vierde kwartaal zien teruglopen van 744 naar 517 miljoen euro. Over heel 2018 kwam de winst uit op 1,8 miljard euro, wat een daling van 1,4 procent betekent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com woensdag heeft gepubliceerd.

Vorige maand werd al bekend dat de omzet wereldwijd iets was gedaald naar 62,8 miljard euro. Toch spreekt topman Frans Muller van een sterke prestatie. “Ahold Delhaize is fit voor de toekomst, met een zeer solide financieel profiel en de juiste structuur om onze merken verder te laten groeien, zowel in de winkel als online.”

De online consumentenomzet van Ahold Delhaize kwam vorig jaar uit op 3,5 miljard euro, wat gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten een groei van bijna 25 procent betekent ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee is het concern op weg om in 2021 zo’n zeven miljard euro omzet online te behalen, stelt Muller.

In Nederland kwam de groei uit op 28,3 procent en werd er twee miljard euro online omzet geboekt. Bol.com had een ‘solide’ laatste kwartaal, mede dankzij een recorddagomzet van dertig miljoen euro op Black Friday. Over het hele jaar is de ebitdamarge van bol.com positief, zo laat Ahold Delhaize weten.

Binnen heel Ahold Delhaize liep de ebitda vorig jaar iets op naar 4,3 miljard euro. De ebitdamarge steeg van 6,8 naar 6,9 procent. Dit jaar blijven de marges naar verwachting van het concern op hetzelfde niveau als in 2018.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!