Albert Heijn wil marktaandeel terugwinnen met meer vers en aanbiedingen

Albert Heijn wil marktaandeel terugwinnen met meer vers en aanbiedingen

Albert Heijn heeft het afgelopen jaar zijn marktaandeel in Nederland zien teruglopen. Meer vers, betere prijzen en meer aanbiedingen moeten ervoor zorgen dat het aandeel van de supermarkt weer groeit. Dat zei Ahold Delhaize-topman Frans Muller tegenover het FD. 

Volgens dataverzamelaar Nielsen nam het marktaandeel van Albert Heijn af met 0,6 procentpunt naar 34,7 procent. Het verloren aandeel hoopt Muller onder meer terug te winnen met het nieuwe concept Echt Vers, dat inmiddels in 25 winkels is geïntroduceerd. “Daar bieden we nog meer verse producten aan, van losse ingrediënten tot hele maaltijden”, citeert het FD. Andere maatregelen zijn betere prijzen en aanbiedingen. 

Ondertussen wordt in België fors ingezet op expansie. Zo moeten er vijftig Albert Heijn-winkels bijkomen, twee keer zo veel als het huidige aantal filialen. Ook voor zusterformule Delhaize zijn er flinke groeiplannen. De komende drie tot vier jaar moeten er zo’n honderd nieuwe winkels van Delhaize openen. 

Uit woensdag gepubliceerde jaarcijfers blijkt dat Ahold Delhaize zijn winst in het vierde kwartaal zag teruglopen van 744 naar 517 miljoen euro. Over heel 2018 kwam de winst uit op 1,8 miljard euro, een daling van 1,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Toch sprak Muller van een sterke prestatie en gaf aan dat Ahold ‘fit is voor de toekomt’. 

RetailTrends