Lidl maakt met Kordaat geen inbreuk op de merkrechten van Grolsch. De Duitse supermarktketen kan gewoon doorgaan met de verkoop van het nieuwe biermerk.
Grolsch had een kort geding aangespannen tegen Lidl, omdat Kordaat te veel zou lijken op zijn merk Kornuit. Daardoor zou verwarringsgevaar worden gecreëerd en zou Kornuit zijn onderscheidende vermogen en mogelijk ook reputatie verliezen. Bovendien haalt Lidl ‘ongerechtvaardigd voordeel’ uit de naam van Kornuit, aldus Grolsch.
De Twentse bierbrouwerij wees er in de rechtszaak op dat beide merken zowel auditief als visueel op elkaar lijken. Lidl stelde echter dat de overgrote meerderheid van het grote publiek de betekenis van beide woorden kent. Kornuit roept het beeld van ‘vriend’ of ‘makker’ op, terwijl Kordaat ‘vastbesloten’ betekent.
De rechter trekt geen conclusie over het eventuele begripsmatige verschil tussen de twee namen, maar stelt wel dat er sprake is van een geringe auditieve en visuele overeenstemming. Zo ligt de klemtoon bij beide woorden op de tweede lettergreep, die van klank verschillen. Ook zijn er onder meer verschillen in het gebruik van lettertype, hoofdletters en tekeningen.
De rechter komt daarom tot het voorlopige oordeel dat de overeenstemming tussen Kordaat en Kornuit zo gering is dat niet geconcludeerd kan worden dat er verwarring bij het relevante publiek kan ontstaan. Grolsch is veroordeeld in de proceskosten, die ruim dertigduizend euro bedragen. Het is nog niet bekend of Grolsch een bodemprocedure aanspant tegen Lidl.
Leon Dorsey 1 mrt, 11:54