'Retailers overschatten hun eigen managementkwaliteiten'

'Retailers overschatten hun eigen managementkwaliteiten'

Retailers geven de kwaliteit van het management binnen hun bedrijf gemiddeld een 7,42. Daarmee komen ze hoger uit dan hun collega’s in de industrie, die zich een 7,05 geven. Beide groepen overschatten zichzelf, maar retailmanagers het meest. Dat blijkt uit onderzoek van RaboResearch onder zo’n tweehonderd Nederlandse retailers.

Om de kwaliteit van het management te analyseren, is gebruikgemaakt van de zogenoemde World Management Survey. Retailers zijn aan de hand van open vragen gescoord op een schaal van 1 tot 5 voor achttien individuele managementpraktijken. Die zijn onder te verdelen in vier dimensies: operationeel, doelen-, prestatie- en personeelsmanagement.

De retailsector haalt een gemiddelde score van 2,91, waar het gemiddelde in de Nederlandse industrie op 3,0 ligt. In vergelijking met retailers in het buitenland scoort de Nederlandse sector beter dan het Verenigd Koninkrijk en India, maar slechter dan Canada en de Verenigde Staten.

Retailers kunnen zich vooral verbeteren door een kijkje in de keuken van industriebedrijven te nemen, stelt econoom Sjoerd Hardeman van RaboResearch. Alleen op het gebied van personeelsmanagement, waarbij het gaat om het aantrekken, inzetten en behouden van talentvol personeel, doet de retail niet onder voor de industrie. 

Ook doen managers er goed aan om bewust te worden van hun daadwerkelijke managementkwaliteiten. Die wijken nu sterk af af van hun eigen inschatting. “Hoe je dat voorkomt? Door jezelf te benchmarken en de kwaliteit van managementpraktijken te vergelijken met die van anderen”, aldus Hardeman.

Lees op RetailTrends meer over de staat van de managementskills in de retail.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends