Piet Zoomers en Van Uffelen steggelen over klantgegevens

Piet Zoomers en Van Uffelen steggelen over klantgegevens

De overname van vier winkels van Piet Zoomers door Van Uffelen heeft nog een staartje gekregen. Beide modeketens staan voor de rechtbank vanwege een geschil over de groep klanten die onderdeel uitmaakt van de deal.

In september 2017 is een koopovereenkomst ondertekend voor de inventaris en goodwill van de winkels van Piet Zoomers in Arnhem, Hengelo, Oldenzaal en Zwolle. Van Uffelen zou daar 750 duizend euro voor betalen, waarvan een half miljoen euro op de dag van de transactie.

Begin 2018 moest Van Uffelen het laatste deel overmaken, maar de partijen waren destijds nog in gesprek over de klanten die overgedragen moesten worden. Piet Zoomers is van mening dat alleen klanten die een van de vier betrokken winkels als voorkeursvestiging hebben opgegeven onder de deal vallen, terwijl Van Uffelen de gegevens eist van alle klanten die in de twee jaar voor de overeenkomst iets in de betrokken winkels hebben gekocht.

Het geschil heeft betrekking op de klantgegevens van 8.375 zogenoemde customer card-houders. Piet Zoomers heeft die in februari alsnog naar Van Uffelen verstuurd, waarna Van Uffelen een rekening van bijna 223 duizend euro terugstuurde. Daarbij gaat het om een loyaliteitsvergoeding voor de opgebouwde bonuspunten die klanten in de winkels van Van Uffelen kunnen verzilveren.

Piet Zoomers stapte daarop naar de rechter. Die stelt Van Uffelen nu in het gelijk, omdat het met het oog op marketing en klantenbinding over commercieel interessante klantgegevens gaat waar het bedrijf als onderdeel van de goodwill voor heeft betaald. Uit de koopovereenkomst is niet vast te stellen dat Piet Zoomers alleen de kaarthouders bedoelde die een van de vier winkels als hun voorkeursvestiging hebben aangemerkt.

Boete
Hoe hoog de loyaliteitsvergoeding uitvalt, wordt later bepaald omdat er nog onduidelijkheid bestaat over de berekening. Hetzelfde geldt voor de schade die Van Uffelen opgelopen zegt te hebben doordat een groep vaste klanten niet geïnformeerd kon worden over de overname van de winkels en het behoud van hun gespaarde punten. Daardoor is Van Uffelen naar eigen zeggen groot aantal klanten blijvend kwijtgeraakt en winst misgelopen. Aan de hand van de aankoopgegevens van de klanten die wel zijn overgedragen begroot Van Uffelen de misgelopen winst op ruim twee ton.

Piet Zoomers trekt ook aan het kortste eind in een zaak om de franchisewinkel in Enschede, die vorig jaar door Van Uffelen is overgenomen. Van Uffelen zou daar tekort zijn geschoten in de inspanningsverplichting door buiten Piet Zoomers om een overeenkomst te sluiten met de franchisenemer. De rechtbank gaat daar echter niet in mee, waardoor Van Uffelen geen boete hoeft te betalen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!