Appdate: Virtueel make-up testen met A.S. Watson

RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van A.S. Watson, Mammut en Instagram.

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van A.S. Watson, Mammut en Instagram.

Virtuele make-up
Gebruikers van de app van Watsons kunnen binnenkort virtueel driehonderd verschillende make-upproducten testen. Het zusterbedrijf van Kruidvat heeft in samenwerking met L’Oréals bedrijf ModiFace de AR-technologie #Colourme ontwikkeld, die deze maand aan de app wordt toegevoegd. Onder meer mascara, lippenstift en foundation kunnen hierdoor met behulp van een mobiele telefoon worden getest. Gebruikers kunnen eigen looks maken en deze als foto of video in de app opslaan. Producten kunnen in de app besteld worden en binnen vier uur bij de gebruiker thuisbezorgd zijn of in de dichtstbijzijnde Watsons-winkel worden opgehaald. In de eerste fase van de lancering van de app is deze alleen nog beschikbaar voor gebruikers in Maleisië, Taiwan, Thailand en Singapore. Moederbedrijf A.S. Watson overweegt de tool in de toekomst verder uitbreiden in Azië en naar Europa.

Mammut
Mammut heeft de Mammut Connect-app met geïntegreerde NFC-technologie gelanceerd. In producten van het buitensportmerk zijn speciale chips gebouwd, die met de app gescand kunnen worden. Gebruikers krijgen zo direct informatie over het product. Daarnaast dient de app als sociaal platform, waarop het mogelijk is foto’s video’s en kaartslepen te uploaden en te delen. Met de integratie van de NFC-chips wil Mammut de retailervaring van klanten digitaliseren en een offline- en onlinewereld combineren. De Mammut Connect-app is beschikbaar voor Apple- en Android-apparaten.


Checkout on Instagram
Instagram voegde deze week in de Verenigde Staten een checkout-optie aan zijn app toe. Gebruikers kunnen hierdoor rechtstreeks vanuit de app producten kopen, zonder dat ze naar een webshop worden doorgestuurd. De optie werkt als volgt: een merk plaatst een foto waar het betreffende product opstaat. Geïnteresseerde kopers klikken op de foto, waarna zij met de checkout-button het product kunnen kopen en onder meer een gewenste maat of kleur selecteren. Persoonlijke gegevens moeten eenmalig worden ingevoerd. Het betaalproces en de informatie over verzending en bezorging verlopen verder ook via Instagram. Grote merken als H&M, Zara, Dior, Nike en Adidas hebben zich al bij de tool aangesloten. De checkout zit nog in de testfase en is alleen nog te gebruiken in de Verenigde Staten. Wanneer de tool in Nederland gebruikt kan worden is nog onbekend.

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen