De grootste concurrent van Albert Heijn, C1000, start met een nieuw type supermarkt. De nieuw C1000 lijkt qua opzet op de AH-winkel in Heemskerk. In de nieuwe opzet zijn de stellingen lager zodat klanten snel zien waar de producten liggen. De helft van de kassa-units bestaan uit zelfscankassa’s, zodat de klant zonder caissière zijn boodschappen kan afhandelen. Voorin de winkel staan automaten waar klanten honderden artikelen kunnen kopen zoals drank, sigaretten, batterijen en snoep. De prijzen bij C1000 in Nuenen liggen rond de 5 procent onder de huidige prijzen. Met deze prijsstelling wil de super in alle dorpen en steden de laagste prijzen voeren.
Problemen
C1000-ondernemers raken door de huidige concurrentieslag steeds dieper in de problemen. Zo staat volgens een C1000-winkelier uit Overijssel een kwart van de ondernemers in de regio Oost op de debiteurenlijst. In Zuid staan zelfs drie op de tien ondernemers op de lijst. In Noord zijn tientallen ondernemers die niet meer aan hun financiële verplichtingen ten opzichte van de groothandel kunnen voldoen.
Veel C1000-winkeliers hadden een positieve omzetontwikkeling verwacht door de 25-jarige jubileumactie ‘twee halen, één betalen’. Diverse ondernemers lieten weten dat dit is uitgebleven. Woordvoerder Karel–Jan van der Hoven van Schuitema laat weten dat de omzet zich tot nu toe naar tevredenheid ontwikkeld. De woordvoerder vertelde over de ingelaste bijeenkomst van de directie: “Daar is ons actiebeleid nog eens tegen het licht gehouden. Vooralsnog leidt dat er niet toe dat we dat beleid aanpassen”.
C1000 werkt aan nieuwe winkel
Gepubliceerd op 23 januari 2006 om 00:00
Reacties 0