De producten van Fair Trade Original liggen bij Albert Heijn en Super de Boer in de schappen. Daarmee proberen de wereldverbeteraars de stap te maken naar het grote publiek. Fair Trade is door een groep katholieke Kerkradenaren in 1959 opgericht onder de naam SOS Wereldhandel. In 1994 werd de naam veranderd in Fair Trade en onlangs kwam daar de toevoeging Original bij.
Volgens TNS Nipo heeft het bedrijf een ‘hoog ideëel’ imago. Zelf wil de handelsorganisatie als minder ideëel overkomen. De klant is ‘welbewust’ maar maakt geen principiële keuzes. Fair Trade Original is over de tijd heen een stuk commerciëler geworden. “We pretenderen niet dat alles wat we leveren authentiek is. Als hier de mode roze is en in een ontwikkelingsland wordt de handnijverheid groen gemaakt, dan is er een probleem. We helpen hen dan met de vertaalslag van hun cultuur naar de Westerse smaak”, zegt woordvoerster Ellie Tap. Over de prijsstelling was enige tijd geleden onduidelijkheid. Fair Trade adverteerde met de toevoeging dat ze een eerlijke prijs geven aan de producenten. “Eerlijke prijs wekte blijkbaar de verkeerde verwachtingen. De prijs komt in gezamenlijk overleg tot stand. Ze mogen niet denken : ‘O, we exporteren naar het rijke Westen, dus we kunnen vragen wat we willen’”.
Fair Trade Original gaat voor grote publiek
Gepubliceerd op 24 januari 2006 om 00:00
Reacties 0