Fair Trade Original gaat voor grote publiek
Gepubliceerd op 24 januari 2006 om 00:00
Volgens TNS Nipo heeft het bedrijf een ‘hoog ideëel’ imago. Zelf wil de handelsorganisatie als minder ideëel overkomen. De klant is ‘welbewust’ maar maakt geen principiële keuzes. Fair Trade Original is over de tijd heen een stuk commerciëler geworden. “We pretenderen niet dat alles wat we leveren authentiek is. Als hier de mode roze is en in een ontwikkelingsland wordt de handnijverheid groen gemaakt, dan is er een probleem. We helpen hen dan met de vertaalslag van hun cultuur naar de Westerse smaak”, zegt woordvoerster Ellie Tap. Over de prijsstelling was enige tijd geleden onduidelijkheid. Fair Trade adverteerde met de toevoeging dat ze een eerlijke prijs geven aan de producenten. “Eerlijke prijs wekte blijkbaar de verkeerde verwachtingen. De prijs komt in gezamenlijk overleg tot stand. Ze mogen niet denken : ‘O, we exporteren naar het rijke Westen, dus we kunnen vragen wat we willen’”.
Reacties 0