De biologische supermarktketen Marqt is gestart met het verkopen van bladgroenten met kluit. De groenten worden door Urban Ponics gekweekt op verticale kolommen. De techniek zorgt ervoor dat de groenten 95 procent minder water nodig hebben dan bij normale teeltmethoden.
De groenten krijgen weinig licht, weinig water en een speciaal ontwikkeld voedingssupplement. Deze combinatie zorgt voor een voedzame groente. Door het verkopen met kluit behouden de groenten langer hun versheid, wat de voedselverspilling vermindert. Het verticale kweken neemt bovendien minder ruimte in beslag.
De techniek is toepasbaar op wasabi rucola, postelein, Chinese broccoli, snijbiet en sla. “Dit is een vernieuwing waar we trots op zijn, want de teeltwijze komt zowel de smaak, alsook de gezondheid, het milieu en de gehele tuinbouwindustrie ten goede”, zegt sourcing manager Gijs Heineke. Marqt is de eerste supermarkt die de groenten met kluit verkoopt.
Heb jij al tickets voor Changemakers in Retail – The business case for sustainability?
Laat je tijdens het event (23 mei, Utrecht) informeren over social impact, duurzame innovatie en betekenisvolle merken door mondiale koplopers en innovators. Een greep uit wat je kunt verwachten:
- Hoe Red Bull vanuit zijn merkwaarden vleugels geeft aan sociaal ondernemers;
- Generatie Z over de Duurzame revolutie;
- Zo loopt schoonmaakmerk Ecover al 25 jaar voorop in duurzame innovatie;
- De toekomst van fashion is slim, multifunctioneel én biologisch afbreekbaar;
- Gumshoe – kauwgomsneaker met een verhaal;
En meer! Koop hier je ticket of ga naar de website voor meer info.
Reacties 0