Als er een branche is waarin qua verduurzaming nog veel te winnen valt, dan is het de witgoedsector wel. Fabrikanten werken nog altijd volgens een lineair productiemodel, dat voor veel verspilling zorgt. Bovendien is er weinig reden om het over een andere boeg te gooien. Want als consumenten geen nieuwe wasmachine kopen, maar gewoon de onderdelen van hun kapotte exemplaar vervangen, verliezen fabrikanten een groot deel van hun business. Wat ook niet helpt is het feit dat er nog weinig hard bewijs is dat een circulair model succesvol kan zijn voor deze branche. “Dan zorgen wij daar wel voor”, dacht oprichter Colin Bom van Homie Pay-per-use, spreker tijdens Changemakers in Retail.
Homie Pay-per-use biedt consumenten de mogelijkheid om gebruik te maken van een zuinige, gloednieuwe wasmachine, die voorzien is van een tracker. Je betaalt geen aanschaf-, onderhouds- of eventuele reparatiekosten, maar alleen voor de wassen die je draait. De ingebouwde tracker meet je verbruik. Een hete was is het duurst, een koude het goedkoopst.
Wennen
Een pay-per-use servicemodel voor wasmachines is vrij nieuw, maar het idee van het gebruikmaken van producten in plaats van het bezit ervan bestaat volgens Bom al zeker een halve eeuw. “In de jaren vijftig en zestig – de tijd van de wederopbouw – huurden mensen bijvoorbeeld een televisie. We gaan terug naar dat model. Niet vanuit geldgebrek, maar om een positieve impact te maken op het milieu.”
Consumenten zijn te porren voor deze service, merkt hij. “We krijgen veel meer aanvragen dan we op dit moment aankunnen. Consumenten wennen steeds meer aan het idee van products-as-a-service. Veel andere spullen worden al op die manier aangeboden. Waarom zou dat niet met een wasmachine kunnen? Je hebt een apparaat dat altijd werkt en als je ‘m niet meer nodig hebt, geef je ‘m terug.”
Wasgedrag
Als het aan hem ligt, houdt Homie het niet bij wasmachines. Er zijn ook kansen voor andere witgoedproducten, zoals drogers en vaatwassers. Daarnaast staan pilots over de grens op stapel, in Zweden en Duitsland. Daarvoor is groeikapitaal nodig: 500 duizend euro. “Ons businessmodel is kapitaalintensief”, weet Bom. “Wij moeten alles voorfinancieren, van de aanschaf van apparaten tot de installatie. Maar we weten dat ons idee werkt. Mensen worden zich bewuster van hun ‘wasgedrag’ en zijn bereid om dat aan te passen.”
Inmiddels draaien de Homie-wasmachines bij 150 huishoudens rond Delft. Dat is een diverse klantengroep: van millennials tot mensen die ergens tijdelijk wonen, en van gezinnen met een kleine beurs tot gedeelde huishoudens, zoals studenten of bewoners van appartementencomplexen. De gegevens die de tracker in de wasmachine registreert, worden verzameld voor wetenschappelijk onderzoek naar de businesskansen van een circulair businessmodel voor witgoed. Homie is namelijk gewoon een bedrijf dat winstgevend moet zijn en maakt tegelijkertijd deel uit van een internationaal consortium dat die mogelijkheden in kaart brengt. “De koppeling van business met academisch onderzoek is typisch Homie”, zegt Bom. “Op die manier tonen we wetenschappelijk aan dat deze aanpak zakelijk gezien interessant is.”
Dat draagt allemaal bij aan het ultieme doel: een witgoedindustrie die minder e-waste veroorzaakt en zijn lineaire model omgooit. “En als er straks één of twee grote partijen meedoen, kan het ineens hard gaan.”
Homie op Changemakers in Retail
Colin Bom is spreker tijdens de derde editie van Changemakers in Retail, op 23 mei in Utrecht. Hij zoomt daar in op het pay per use-businessmodel en hoe de RetailRookie of the Year 2018-2019 zijn gebruikers aanmoedigt zoveel mogelijk te besparen. Tijdens event spreekt verder head of brand Jarno Middelbosch van Red Bull, over hoe een energiedrank vanuit zijn merkwaarden sociaal ondernemers vleugels geeft. Verder generatie Z over de Duurzame revolutie, hoe schoonmaakmerk Ecover al 25 jaar voorop loopt in duurzame innovatie, Gumsoe (de kauwgomsneaker met een verhaal) en meer. Koop hier je ticket of ga naar de website voor meer info.
Reacties 0