Albert Heijn zet digitale kaartjes in tegen voedselverspilling

Albert Heijn zet digitale kaartjes in tegen voedselverspilling

Albert Heijn start deze week in zijn winkel in Zandvoort met de proef ‘dynamisch afprijzen’, om zo voedselverspilling tegen te gaan. De proef houdt in dat met behulp van kunstmatige intelligentie producten automatisch worden afgeprijsd op basis van de houdbaarheidsdatum. Hoe korter de houdbaarheid is, hoe hoger de korting voor de consumenten uitvalt.

Albert Heijn test als eerste met gevogelte- en visproducten. De supermarktketen ontwikkelde een algoritme die op basis van verschillende factoren de aanbevolen korting berekent. Die factoren zijn onder meer locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden en voorraad in de winkel. Bij de producten worden elektronische prijskaartjes gehangen waarop twee prijzen zichtbaar zijn: de reguliere prijs en de afprijzing bij een specifieke houdbaarheidsdatum.  

De supermarkt nam al eerdere stappen om voedselverspilling tegen te gaan, zoals een 35 procent korting-sticker op producten die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum lopen en een samenwerkingen met voedselbanken. Dit soort initiatieven moeten ervoor zorgen dat de voedselverspilling in de gehele voedselketen gehalveerd is in 2030, aldus de supermarktketen.

RetailTrends