Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van het Voedingscentrum, Superama en Sam’s Club.
KiesIkGezond?
Met je telefoon in de supermarkt een product scannen en meteen zien of het gezond is, welke voedingsstoffen het bevat en waar het vandaan komt? Het is een nieuwe functie in de al bestaande app KiesIkGezond? van het Voedingscentrum. Gebruikers kunnen producten filteren op hun keuze. De app laat onder meer zien wanneer het product een stof bevat waar de gebruiker allergisch is, in de Schijf van Vijf staat of dat het om een duurzaam product gaat. Handig is dat de app ook aangeeft wanneer een product een toevoeging als suiker bevat, iets dat nog wel eens onder een andere naam op het etiket vermeld staat. De functie is zowel in de Apple Store als in Google Play beschikbaar.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van het Voedingscentrum, Superama en Sam’s Club.
KiesIkGezond?
Met je telefoon in de supermarkt een product scannen en meteen zien of het gezond is, welke voedingsstoffen het bevat en waar het vandaan komt? Het is een nieuwe functie in de al bestaande app KiesIkGezond? van het Voedingscentrum. Gebruikers kunnen producten filteren op hun keuze. De app laat onder meer zien wanneer het product een stof bevat waar de gebruiker allergisch is, in de Schijf van Vijf staat of dat het om een duurzaam product gaat. Handig is dat de app ook aangeeft wanneer een product een toevoeging als suiker bevat, iets dat nog wel eens onder een andere naam op het etiket vermeld staat. De functie is zowel in de Apple Store als in Google Play beschikbaar.
Whatsapp
Je boodschappen bestellen via WhatsApp? In Mexico is het nu mogelijk. Gebruikers kunnen hun boodschappenlijstje daar door appen naar Superama, onderdeel van Walmart Mexico. Het bezorgingsbedrag bedraagt 1,80 euro. Voor ongeveer veertig cent meer worden de boodschappen binnen negentig minuten geleverd. Mexicaanse klanten konden al eerder boodschappen bestellen via de website en de app van Superama. Ook is de supermarktketen actief op de app Cornershop, dat producten voor verschillende winkels verkoopt.
Instacart
Supermarktketen Sam’s Club, onderdeel van Walmart, introduceert samen met Instacart een service waarbij alcohol binnen een dag wordt bezorgd. Members kunnen kiezen voor bekende drankmerken of voor alcoholische dranken van Sam's Clubs eigen merk. De bestelling kan al binnen een uur geleverd worden. Bij bezorging wordt wel gecheckt of de besteller wel de wettelijke leeftijd van 21 jaar heeft. “Nu kun je de perfecte fles wijn bestellen om je diner compleet te maken met het gemak van bezorging”, zegt Racquel Harris van Sam’s Club. De service is op dit moment beschikbaar in 215 filialen van de supermarktketen in elf verschillende staten. Er zijn plannen om de komende maanden uit te breiden in andere steden en markten. De alcoholbezorgservice kan gebruikt worden via de website van de supermarktketen of via de Instacart-app.