Hij hoeft zichzelf niet in de arm te knijpen - hij weet dat het waar is - maar het voelt toch wat onwennig. Erotiekhandelaar Eric Idema neemt met zijn bedrijf EDC (EasyToys.nl) de webshops van Beate Uhse over. In één klap wordt hij zo een grote speler in Frankrijk en Duitsland. "De Beate Uhse Groep. Toen ik begon, was dat de naam waar je tegen opkeek, daar zei je u tegen. Met een heel rijke historie. En die neem je nu dan over. Die zit straks in Veendam. Het is een beetje onwerkelijk."
Dat had Idema twaalf jaar geleden niet durven dromen op zijn zolderkamer in Annen, in het noorden van Drenthe. Hij was 32 toen hij met zijn webwinkel begon. Idema wilde altijd boer worden. Hij ging daarom naar de middelbare landbouwschool en kwam in de aardappelverwerkende industrie terecht. Maar na verloop van tijd dacht hij: dit is het niet, ik heb ambitie, ik wil een winkel beginnen, een webwinkel voor seksspeeltjes.
'Het had iets mystieks'
Waarom deze branche? "Het had iets mystieks. Er waren er niet veel van online. In Nederland en België eigenlijk niks nog. Niemand deed het." Met een...
Hij hoeft zichzelf niet in de arm te knijpen - hij weet dat het waar is - maar het voelt toch wat onwennig. Erotiekhandelaar Eric Idema neemt met zijn bedrijf EDC (EasyToys.nl) de webshops van Beate Uhse over. In één klap wordt hij zo een grote speler in Frankrijk en Duitsland. "De Beate Uhse Groep. Toen ik begon, was dat de naam waar je tegen opkeek, daar zei je u tegen. Met een heel rijke historie. En die neem je nu dan over. Die zit straks in Veendam. Het is een beetje onwerkelijk."
Dat had Idema twaalf jaar geleden niet durven dromen op zijn zolderkamer in Annen, in het noorden van Drenthe. Hij was 32 toen hij met zijn webwinkel begon. Idema wilde altijd boer worden. Hij ging daarom naar de middelbare landbouwschool en kwam in de aardappelverwerkende industrie terecht. Maar na verloop van tijd dacht hij: dit is het niet, ik heb ambitie, ik wil een winkel beginnen, een webwinkel voor seksspeeltjes.
'Het had iets mystieks'
Waarom deze branche? "Het had iets mystieks. Er waren er niet veel van online. In Nederland en België eigenlijk niks nog. Niemand deed het." Met een vriend zette Idema de webshop op. Hij bestelde wat bij een concurrent om te kijken hoe die de spullen inpakte, 'leende' wat productplaatjes, achterhaalde wie de leverancier was en regelde dat hij er ook kon inkopen.
En, warempel, de eerste order kwam al snel binnen. En nog eentje, en nog eentje. Een slaapkamer werd ingericht als kantoor, spullen werden opgeslagen in een kledingkast en al spoedig in de garage. Het huis bleek snel te klein. "Mijn vrouw zei: de spullen moeten hier de deur uit. Zoek maar een plekje ergens." Dat plekje vond Idema in Veendam, waar iets te koop bleek te staan. Hij richtte er een magazijntje in, met een kantoortje erbij. En toen, nadat hij de inkoop, de logistiek en de marketing goed op orde had, begon het pas echt te draaien.
Eric Idema
De vraag naar seksspeeltjes is volgens Idema de laatste jaren enorm toegenomen. Zijn bedrijf, met inmiddels 140 medewerkers, had vorig jaar een omzet van ruim 21 miljoen euro. EasyToys.nl heeft ruim 14 duizend erotische artikelen en heeft elke dag meer dan 100 duizend bezoekers - de webshop is volgens Idema daarmee marktleider in Nederland en België. Door de overname van Beate Uhse (met ook het afgelopen week failliet verklaarde Pabo erbij) kan hij nu nog een veel groter deel van Europa beleveren.
Het magazijn is te klein
Idema: "We krijgen zo een marktaandeel van 44 procent in Frankrijk. En twintig procent in Duitsland. Dat zijn markten waar we nog niet actief waren." Dat betekent wel dat het magazijn van ruim 8 duizend vierkante meter niet meer voldoet. "Het wás al vol en er komt natuurlijk nu nog veel meer naartoe. We zijn aan het kijken hoe we het gaan uitbouwen. Daar waren we al mee bezig, er is al iets in voorbereiding. We doen veel eigen import; er moet een palletmagazijn bij." En volgende maand komt er een gerobotiseerde inpakmachine.
Het bedrijf van Idema is groot geworden door seksspeeltjes, maar hij gaat veel meer inzetten op lingerie. "De Franse markt is heel erg gericht op lingerie. We zijn nu aan het kijken hoe we meerdere formules naast elkaar kunnen zetten. Dat ze elkaar niet bijten en dat we ze afzonderlijk van elkaar kunnen laten groeien."
De namen Pabo (Nederland/België), Beate Uhse (Duitsland) en Adam et Eve (Frankrijk) blijven bestaan. "Die zijn nog steeds heel sterk." Idema heeft wel een idee waar het is misgegaan. "Er zit ook een retailketen aan vast. Heel veel winkels. Dat was wel een hangijzer voor hen, met hoge huren en hoge softwarekosten." Idema hoeft de winkels niet; hij neemt alleen de e-commerceactiviteiten over en krijgt de merk- en traderechten in handen.
Idema is ervan overtuigd dat hij Beate Uhse een mooie toekomst kan bieden en dat zijn bedrijf alleen maar zal groeien. "Binnen drie jaar verwachten we een omzet van vijftig miljoen per jaar."