Hoewel steeds meer mensen online hun boodschappen doen, blijft het aantal supermarkten groeien. Er zijn nu 6338 vestigingen in Nederland en er komen er meer bij. Dat blijkt uit een onderzoek van vastgoedadviseur Colliers International.
Sinds 2015 komen er jaarlijks gemiddeld honderd filialen bij. Vorig jaar waren het er zelfs 193, vooral in het kleinere to-go-segment. Colliers verwacht dat het online marktaandeel toeneemt van 3,6 procent in 2018 naar vijftien procent in 2025, maar ziet toch mogelijkheden voor meer fysieke winkels. Het aantal inwoners stijgt namelijk ook en de supermarktbestedingen zullen naar verwachting stijgen van 2300 naar ruim 2500 euro per inwoner per jaar. Vooral in groeigemeenten zal de vraag naar meer winkels toenemen.
UIt onderzoek van Motivaction bleek eerder deze week ook al dat de fysieke winkel niet wordt bedreigd door online. Slechts zes procent van de ruim duizend ondervraagden verwacht in de toekomst al zijn boodschappen via internet te doen.
Albert Heijn is met 971 vestigingen de grootste supermarktketen, maar Jumbo rukt op. Waar Albert Heijn het aantal winkels met een procent zag stijgen, kende Jumbo volgens Colliers een toename van vijftien procent tot 670. Dat kwam onder meer door de overname van een groot deel van de Emté-winkels en Agrimarkt.
Reacties 0