Praxis-moeder groeit weer en verdubbelt nettowinst

Praxis-moeder groeit weer en verdubbelt nettowinst

Maxeda heeft vorig boekjaar een nettowinst van 47 miljoen euro in de boeken geschreven. Dat is bijna twee keer zoveel als in 2017, toen het dhz-concern nog 25 miljoen euro overhield onderaan de streep.

De omzet steeg met zo’n drie procent naar bijna 1,4 miljard euro, zo blijkt uit de recent gepubliceerde jaarrekening die door het FD als eerste werd opgemerkt. Een jaar eerder liep de omzet nog licht terug. Het operationeel resultaat kwam uit op 57 miljoen euro, drie miljoen meer dan een jaar eerder. Het veel hogere nettoresultaat komt vooral doordat Maxeda minder kwijt was aan zaken als rente en belastingen. Die post bedroeg slechts twee miljoen euro, ten opzichte van 22 miljoen in 2017.

Maxeda zag de omzet van zijn Praxis-bouwmarkten in Nederland toenemen van 654 naar 678 miljoen euro, een groei van iets minder dan vier procent. In België en Luxemburg, waar het bedrijf met Brico actief is, nam de omzet met 2,5 procent toe tot 713 miljoen euro. In totaal heeft Maxeda 374 vestigingen, negen minder dan een jaar eerder. 42 procent van die winkels bevindt zich buiten Nederland. 

Maxeda heeft in het afgelopen boekjaar 27 vestigingen van Formido – vijftien eigen filialen en twaalf franchisewinkels - omgebouwd tot Praxis. Daarnaast zijn vier winkels gesloten en zijn er zes overgegaan op een andere formule, zoals Hubo of Kluswijs. 
 

Reacties 3


Hans Klok 9 aug, 07:40

Wat een mooie toevoeging voor het grote sprookjes boek. 6 winkels naar andere formule's??? tellen is blijkbaar niet de sterkste eigenschap in Amsterdam.


swub je 11 aug, 20:34

Boekjaar @hans de goochelaar


Sita Klok 15 okt, 19:45

Wat een lul verhaal,we moeten aan alle kanten bezuinigen op personeel en uitstraling in winkel.
Het is 5 over 12 als ik iedereen moet geloven.
Wat gaat hier mis in het verhaal.
Al mijn collega's balen van alles.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!