Een handjevol hoogopgeleide marketeers en data-analisten in een hip kantoorgebouw en verder veel grote warehouses met onderbetaalde en oververmoeide orderpickers en bezorgers. Dat sombere beeld van werken in de retailbranche in de 21ste eeuw klopt gelukkig niet. De nieuwe ideale medewerker combineert analytisch vermogen met een groot sociaal gevoel.

Somberen over werk in de retailsector is verleidelijk. De winkelpanden met lege etalages in de middelgrote steden staren je hol-ogig aan, de ene na de andere keten legt het loodje en grote warenhuisketens lijken hun langste tijd te hebben gehad. Wie de krant leest, ziet vooral banen uit de detailhandel verdwijnen. En als er banen bijkomen, dan lijken dat vooral de laagbetaalde functies als orderpicker in een warehouse of de pakjes- en boodschappenbezorgers. Zo liggen FNV en Picnic al geruime tijd in de clinch over wat de vakbond ‘flexcontracten die leiden tot inkomensonzekerheid’ noemt.

Natuurlijk zijn er mooie verhalen over bedrijven die het wel lukt om een succesvolle strategie uit te voeren. Spelers als Action en Coolblue krijgen meer dan voldoende aandacht in...