Wat betekent innovatie nog? Het is van een buzz-woord veranderd in een ware fetisj. Retailmerken en consultants gebruiken het woord zo vaak dat het zijn betekenis heeft verloren. En dat in een tijd waarin echte innovatie belangrijker is dan ooit, stelt Alain Sylvain, ceo en oprichter van Sylvain Labs. “Retailmerken hebben de term innovatie gekannibaliseerd, net als bij authenticiteit en beleving."


'De afgelopen decennia waren er grote innovaties. Nu niet meer'


Retailmerken zijn al lange tijd geobsedeerd door innovatie. Er worden chief innovation officers benoemd, we wonen innovatiefestivals bij, volgen cursussen, lezen er boeken over en de stroom aan social mediaposts met #innovation blijft aanhouden. Het is overal. In veel opzichten is dit logisch, meent Sylvain. De aantrekkingskracht tot nieuwe dingen is essentieel geweest voor het overleven van onze soort. Mensen zijn diep nieuwsgierige wezens, iets nieuws meemaken of krijgen zorgt voor een dopamineshot. De recente obsessie met innovatie heeft er echter voor...