De functie van een winkel is veranderd, maar de manier waarop retailmerken de prestaties van die winkel beoordelen vaak niet. Omzet per vierkante meter en winst en verlies zijn niet langer de enige parameters om mee te rekenen. Hoe kwantificeer je bijvoorbeeld de waarde van een experience? Een duik in de kpi’s van de toekomst. “Als we vasthouden aan de traditionele tools is het gevaar groot dat bestuurders verkeerde conclusies trekken over de prestaties van hun winkelbestand.”

Retail is detail, het is alom bekend, en om al die elementen te meten werken retailmerken met een cocktail van kritische prestatie-indicatoren (kpi’s). Lange tijd waren de twee belangrijkste parameters omzet per vierkante meter en de winst- en verliesrekening. Die sloten prima aan bij wat een fysieke vestiging moest doen: producten tonen en de deur uit zien te krijgen. Ze gaven een goed beeld van hoe gezond of ongezond je business was en op welke vlakken je moest bijsturen.

Metingen bijstellen
Inmiddels draait het op de winkelvloer al lang niet meer alleen om platte productverkoop en lijkt het aantal nieuwe...