Generatie Z, Homelanders, The Founders of iGen. Het zijn allemaal namen voor grofweg dezelfde groep: geboren na 1995 en opgegroeid in een wereld waarin internet er altijd al geweest is. Een nieuwe manier om naar deze generatie te kijken is als een ‘synthetische’. Echt en nep, digitaal en analoog: alles smelt samen tot een nieuw geheel.


‘Zodra de consument emotie voelt bij een merk, maakt het niet uit of een boegbeeld echt of nep is’


Over de nieuwste generatie en al zijn synoniemen is al veel gezegd en geschreven. Niet ten onrechte, want deze groep vormt bijna een derde van de wereldbevolking en is met zijn relatief grote vertegenwoordiging van influencers nu al van grote invloed op consumenten en daarmee op merken en retailers. Het nieuwste label voor deze groep is ‘de synthetische generatie’ en duikt voor het eerst op in het recent verschenen gelijknamige onderzoeksrapport van Sogetilabs.
Hun voorgangers zijn de digital natives, beter bekend als millennials. Het verschil tussen deze nieuwe generatie en haar voorganger is op sommige punten minimaal en op andere substantieel. Substantieel is in ieder geval het verschil van...