Met deze dubbeldikke septembereditie van RetailTrends vieren wij ons vijftienjarig jubileum. In september 2004 zag RetailTrends samen met nieuwssite RetailNews het levenslicht in de toen al turbulente retailmarkt.
Retaildinosaurus Vendex KBB had net haar non-foodspeciaalzaken Perry Sport, Kijkshop, Scapino, Lucardi, Prénatal en Siebel overgedaan aan Retail Network. Rituals en Coolblue zaten in de startupfase en Zalando bestond nog helemaal niet. De ontwikkeling van retail is in de afgelopen vijftien jaar in een digitale stroomversnelling gekomen. Smartphones hebben winkels en merken 24/7 letterlijk en figuurlijk binnen handbereik gebracht. Kunstmatige intelligentie, machine learning, de data-economie, kassaloos betalen, neurotechnologie, stem- en robottechnologie en 3D-printtechnologie zullen de komende jaren retail verder transformeren.
WHAT'S NEXT IN RETAIL TECH
Op ons jaarevent What’s Next in Retail Tech (5 november, Amsterdam) informeren we je over de belangrijkste technologietrends en opvallendste businesscases. Maar alles blijft afhankelijk van wat de consument omarmt. Onlangs was ik...
Zelfs de gierzwaluw wist Hudson's Bay niet te vinden
Met deze dubbeldikke septembereditie van RetailTrends vieren wij ons vijftienjarig jubileum. In september 2004 zag RetailTrends samen met nieuwssite RetailNews het levenslicht in de toen al turbulente retailmarkt.
Retaildinosaurus Vendex KBB had net haar non-foodspeciaalzaken Perry Sport, Kijkshop, Scapino, Lucardi, Prénatal en Siebel overgedaan aan Retail Network. Rituals en Coolblue zaten in de startupfase en Zalando bestond nog helemaal niet. De ontwikkeling van retail is in de afgelopen vijftien jaar in een digitale stroomversnelling gekomen. Smartphones hebben winkels en merken 24/7 letterlijk en figuurlijk binnen handbereik gebracht. Kunstmatige intelligentie, machine learning, de data-economie, kassaloos betalen, neurotechnologie, stem- en robottechnologie en 3D-printtechnologie zullen de komende jaren retail verder transformeren.
WHAT'S NEXT IN RETAIL TECH
Op ons jaarevent What’s Next in Retail Tech (5 november, Amsterdam) informeren we je over de belangrijkste technologietrends en opvallendste businesscases. Maar alles blijft afhankelijk van wat de consument omarmt. Onlangs was ik op een zaterdagmiddag in shoppingmall Hoog Catharijne. Wat een mooie aanwinst voor ons retaillandschap! De eerste winkel waar ik binnenstapte was Score. Ik wilde een nette, donkerblauwe jeans. De puber voorin de winkel verwees me plichtmatig naar de achterzijde van de winkel. Daar moest ik het maar letterlijk en figuurlijk uitzoeken. Ik liep er wel heen, maar had al snel het gevoel: ‘laat maar’. Ik was op weg naar de uitgang toen ik werd aangesproken door een andere verkoper. “U zoekt een donkere, nette jeans? Ik pak er een paar voor u.” Met verstand van zaken en goed advies ging ik na wat passen en meten met twee mooie jeans de winkel uit. Deze man kwam uit de Score-vestiging in Zwolle en was net begonnen als filiaalmanager in deze nieuwe vestiging op Hoog Catharijne. Hij snapt het vak. Hij snapt de klant.
Retail is detail is een stokoude retailwijsheid. En op de winkelvloer liggen veel details in handen van de medewerkers. Helaas wordt dat nog altijd niet overal onderkend.
Een bezoek aan Hudson’s Bay in de Domstad bevestigde dit wederom. Het wordt een gure laatste herfst bij Hudson’s Bay Nederland. De Nederlandse consument weet Hudson’s Bay de afgelopen twee jaar niet weten te vinden. Net als trouwens de gierzwaluw. Uit een opvallend komkommerbericht in het AD blijkt dat bij de verbouwing van het Utrechtse pand waar Hudson’s Bay is gevestigd 73 nesten van gierzwaluwen waren gevonden. Deze nesten zijn wettelijk beschermd en om de bouw te kunnen voortzetten heeft de keten driehonderd nestkasten geplaatst aan de buitenzijde van het vernieuwde pand. Nu blijkt zich geen enkel zwaluwpaar genesteld te hebben in een van deze kasten. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar geen enkele zwaluw is toch een uiterst veeg teken gebleken. De keten sluit eind dit jaar de nog maar zo kort geopende deuren. Heel triest, maar zeker niet onverwacht.
RETAILTRENDS RETAILROOKIES
Gelukkig zijn er voldoende positieve ontwikkelingen in de Nederlandse retail zichtbaar, zoals de tien RetailRookies die we in deze jubileumeditie presenteren. Mooie, jonge, frisse, ambitieuze, creatieve initiatieven die het retaillandschap positief inkleuren. Het team van RetailTrends heeft de afgelopen maanden hard gewerkt om deze jubileumeditie van RetailTrends in een nieuwe vorm, met nieuwe rubrieken, een nieuw formaat en met een nieuw logo klaar te stomen voor de komende jaren.
Marcel ten Holte
Directeur/eigenaar RetailTrends Media