HEMA ziet omzet stijgen, lijdt nog verlies onder de streep

HEMA ziet omzet stijgen, lijdt nog verlies onder de streep

HEMA laat een stijging van 3,5 procent zien in de netto-omzet van het tweede kwartaal van 2019. De netto-omzet kwam daarmee uit op 296,4 miljoen euro. Ondanks de omzetgroei boekte het warenhuis een nettoverlies van 14,1 miljoen euro. 

Van de totale omzet is er 216,6 miljoen euro omzet afkomstig uit eigen land. 36,9 miljoen euro omzet werd gedraaid in België en Frankrijk was goed voor 27,3 miljoen. In het tweede kwartaal van 2018 werd er nog een omzet gerealiseerd van 286,5 miljoen euro.

Voor HEMA steeg de totale like-for-likegroei met 1,6 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het ebitda kwam het afgelopen kwartaal uit op 47,8 miljoen euro, ten opzichte van 15,3 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2018. Deze stijging komt naar eigen zeggen door de effecten van de IFRS 16 lease, de nieuwe boekhoudregels voor leasing die op 1 januari 2019 in werking traden. Zonder deze effecten zou de ebitda uitkomen op 15,5 miljoen euro. De IFRS 16 lease heeft volgens HEMA ook effecten op het nettoverlies van het warenhuis. Zonder de invoering van deze regels, zou het nettoverlies uitkomen op elf miljoen euro. Dat is nu opgelopen naar 14,1 miljoen. In het tweede kwartaal van 2018 werd nog een nettoverlies van 10,2 miljoen euro geleden. 

Ceo Tjeerd Jegen verklaart de omzetstijging doordat er meer huishoudelijke artikelen en verzorginsproducten zijn verkocht. Ook de online-omzet is met dubbele cijfers gegroeid. “Ook internationaal zien we een positieve ontwikkeling, want we hebben in alle landen een like-for-like-omzetgroei laten zien.”

HEMA start deze week met de onlineverkoop van HEMA-artikelen via Walmart in de Verenigde Staten en de eerste vijftien supermarkten van Franprix hebben in Frankrijk een HEMA-schap gekregen. Momenteel voert het Nederlandse warenhuis gesprekken met mogelijke partners in Europa, Azië en Noord-Amerika.

Reacties 3


Frits Vries 3 okt, 15:50

Nog 14 miljoen verlies in het 2e kwartaal.....en je online verkoop dubbele cijfers.....dan gaat t nog goed mis


A deJong 2 okt, 18:37

Ik snap het. Die winst betaald de klant, omdat die spaarkaarten of punten ieder jaar op worden opgestreken door de HEMA. Die zijn toch van de klant, stel laaielichters!! Natuur heb ik hun kleine lettertjes te laat gelezen.
Ik laat dat klote kaartje niet meer scannen. Weer plastic ding minder in mijn Portemonnee


Reinder Koornstra 2 okt, 12:53

Het wordt nog een hele dobber voor de Hema om winstgevend te worden met de huidige formule! En al die nieuwe activiteiten komen natuurlijk mét aanloopkosten, en ook de marge zal lager zijn!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!