PostNL maakt vanaf 1 januari het versturen van een pakketje duurder. Het tarief gaat van 6,95 naar 7,25 euro, een stijging van 4,3 procent.

Het is de eerste stijging in vijfenhalf jaar. Het postbedrijf wijst erop dat de kosten door de inflatie de afgelopen jaren zijn gestegen, maar dat het tarief niet is veranderd. PostNL zegt dat het daarnaast blijft investeren om de kwaliteit van de pakketbezorging te kunnen waarborgen, onder meer in sorteercentra, retailpunten en personeel. De online frankering blijft goedkoper; die gaat van 6,50 naar 6,75 euro.

PostNL meldde vorige maand dat het voortaan geen tweede bezorgpoging meer doet. Is de klant bij de eerste bezorgpoging niet thuis, dan gaat het pakje direct naar het dichtstbijzijnde afhaalpunt. Volgens PostNL lukt het nu om in 95 procent van de gevallen een pakje af te leveren bij de eerste poging. Lukt dit niet, dan is de tweede poging ook vaak zonder succes. Daarom is besloten het beleid aan te passen. Uit onderzoek blijkt dat de meeste klanten het pakje liever ophalen na een mislukte poging. Bijkomend voordeel is volgens PostNL dat het de bezorgdienst veel onnodige kilometers scheelt en dus CO2-uitstoot.