Nederlandse huishoudens besteedden in 2018 meer geld aan voedings- en genotmiddelen in supermarkten en andere detailhandel. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningen University.

Vorig jaar werd ruim 47 miljard euro besteed aan voedings- en genotsmiddelen: 14,6 procent van de totale consumptieve bestedingen aan goederen en diensten. Hiervan ging ruim dertig miljard euro uit naar voeding, ten opzichte van 29,3 miljard in 2017. Zeventien miljard euro werd besteed aan producten als zoetwaren, dranken en tabak. Een jaar eerder was dat nog 16,4 miljard euro. 

Het aandeel van deze bestedingen is op de lange termijn licht dalend en hangt volgens de WU samen met de conjunctuur; hoe beter het economisch gaat, hoe kleiner het aandeel van de uitgaven aan voedsel in de totale bestedingen.

De totale consumptie van Nederlandse huishoudens, die naast bestedingen in supermarkten ook consumentenuitgaven in speciaalzaken, markten, internetwinkels en non-foodwinkels betreft, bedroeg 324 miljard euro. Het prijsniveau van voedsel is sinds 1995 minder hard gestegen dan het totale prijsniveau, gebaseerd op de consumentenprijsindices van het CBS.