Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Adidas, TikTok en Browns.
Adidas
Na onder meer Gucci, cosmeticamerk Younique en het Zweedse Chiquelle speelt ook Adidas in op de augmented reality-trend. Sinds kort kunnen gebruikers van de Adidas-app de nieuwe lijn sneakers van het merk passen zonder een voet in de winkel te zetten. Beelden van de nieuwe Alphaedge 4D-sportschoenen en een deel van de Originals-lijn worden via hun smartphone digitaal over hun voet geplaatst en volgen de bewegingen van de 'drager'. Zo kunnen klanten zien hoe de sneaker hen staat en kunnen sommige retourneringen wellicht worden voorkomen. Voor de nieuwe feature werkt het merk samen met techplatform Vyking.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Adidas, TikTok en Browns.
Adidas
Na onder meer Gucci, cosmeticamerk Younique en het Zweedse Chiquelle speelt ook Adidas in op de augmented reality-trend. Sinds kort kunnen gebruikers van de Adidas-app de nieuwe lijn sneakers van het merk passen zonder een voet in de winkel te zetten. Beelden van de nieuwe Alphaedge 4D-sportschoenen en een deel van de Originals-lijn worden via hun smartphone digitaal over hun voet geplaatst en volgen de bewegingen van de 'drager'. Zo kunnen klanten zien hoe de sneaker hen staat en kunnen sommige retourneringen wellicht worden voorkomen. Voor de nieuwe feature werkt het merk samen met techplatform Vyking.
TikTok
TikTok, de populaire app waarmee met name jongeren korte muziekvideo's maken, onderzoekt opties om e-commerce mogelijk te maken via zijn platform. Met links naar verkooppagina's in de video's biedt de app retailers en brands de mogelijkheid om een groot aantal (jonge) consumenten te bereiken. Daarnaast kunnen enkele 'populaire' gebruikers sinds kort commerciële links toevoegen aan hun profiel. Beide features worden waarschijnlijk verder uitgerold. Ook andere sociale platformen zoals Facebook en Whatsapp breiden de in-app opties op e-commercegebied steeds verder uit.
Browns
Ook steeds meer luxemerken en -retailers introduceren mobiele applicaties om hun doelgroep te bereiken en aan zich te binden. Na Ssense en platform voor designerkleding Net-a-Porter komt ook de Briste modeketen Browns met een app voor zijn klanten, waarmee zij op de hoogte blijven van nieuwe producten en aanbiedingen en de nieuwste kleding direct kunnen aanschaffen. Een woordvoerder van Browns laat aan Glossy weten dat zeventig procent van het verkeer op de website en 45 procent van de aankopen via een smartphone plaatsvindt. De app zou in Japan en China nu al zijn vruchten afwerpen op het gebied van klantbinding.