Picnic haalt 250 miljoen op voor gerobotiseerd dc

Picnic haalt 250 miljoen op voor gerobotiseerd dc

Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde 250 miljoen euro opgehaald. Dat geld gebruikt de online supermarkt voor de ontwikkeling een volledig gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht, maakte het bedrijf woensdagochtend bekend. 

Het is naar eigen zeggen het eerste volledig geautomatiseerde dc van Europa. Het centrum zal niet alleen de werkomgeving van het Picnic-personeel verbeteren, maar moet ook helpen bij het terugdringen van Picnics voedselverspilling. "Vanaf het moment dat een krop sla van het land komt, proberen we na te denken hoe we dat slimmer, duurzamer en beter kunnen doen", vertelt medeoprichter Frederik Nieuwenhuys.

Het nieuwe distributiecentrum telt 42 duizend vierkante meter en biedt ruimte aan meer dan tweehonderdduizend kratten om producten op te slaan. "Het stelt ons in staat om onze capaciteit te vergroten en verder te groeien", zegt Nieuwenhuys. Het gerobotiseerde dc is voorzien van ergonomische werkstations en zorgt ervoor dat het zwaardere sjouwwerk geautomatiseerd wordt. De plek biedt ruimte voor duizend banen. 

Het distributiecentrum moet boodschappen leveren aan 150 duizend gezinnen per week. Naar verwachting zal het dc binnen twee jaar gerealiseerd zijn.

Het geld is afkomstig van ABN Amro en daarnaast investeren alle bestaande aandeelhouders mee. Het gaat daarbij om de vier familiefondsen NPM Capital van de familie Fentener van Vlissingen, Hoyberg van de familie Hoyer, de Hoge Dennen van de familie De Rijcke en Finci. In 2017 haalde Picnic bij hen al eens honderd miljoen euro op. 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends